Så här jobbar Katedralskolan i Skara med historia

Hej!

Att öppna skolans dörrar utåt och få eleverna att känna att deras arbete är ”på riktigt” är viktigt för motivation och bekräftelse. Jag vill tipsa om två projekt som IB1 på Katedralskolan i Skara genomfört under året inom ramarna för Historia A.

Runt jul skrev man, eller utökade, artiklar i Wikipedia. Detta blev en fantastisk övning i källkritik samtidigt som man kunde arbeta med språk/stil och naturligtvis arbetade eleverna samtidigt kreativt med själva kursmaterialet. Några elever vann Wikipedias utmärkelse för ”Bästa nyskrivna artikel” medan andra gladdes åt att få kommentarer på sina artiklar från oberoende och utomstående. Att sedan gå in i artikelhistoriken och se att ens artikel lästs av runt 1500 personer i månaden har bidragit enormt till elevernas motivation och självkänsla!

Se t.ex.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndardiskussion:Lianna

http://sv.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vincis_uppfinningar

När eleverna sedan valde att starta en blogg för epokerna Vetenskapliga revolutionen och Upplysningen kan man se att de verkligen tagit till sig betydelsen av bekräftelse och utvecklande kritik.

http://vetenskapochupplysning.blogg.se/ kan man se hur inläggen leder till diskussioner där eleverna självständigt utvecklar och bekräftar varandras tankegångar. Just den förmåga till etiska ställningstaganden i historiska frågor och den kreativa analys som de högre betygskriterierna efterfrågar lyfts fram av bloggens kreativa form.  Bloggen har också tillåtit eleverna att välja olika uttryckssätt. Se t.ex.

http://vetenskapochupplysning.blogg.se/2011/april/galileo-galilei-invented-the-binocular.html

Jag anser också att varje forum som lockar elever att långt ut på kvällskvisten debattera giltigheten i Pascals vad måste vara av godo! =)

http://vetenskapochupplysning.blogg.se/2011/march/philosophy-pascals-wager.html

Med vänlig hälsning/Ylva Pettersson, historielärare, programansvarig för det estetiska programmet på Katedralskolan i Skara

Leave a Comment

Filed under Historia

Kommentera