Skollyftet och framtiden

Det slår mig gång på gång hur många lärare och andra skolintresserade människor det finns i Sverige som älskar att debattera den svenska skolan. Men hjälp av twitter har många av oss äntligen hittat varandra och min första riktiga upplevelse av twitter-gemenskapen var när Henrik Wideaus startade upp #skoldiskurs, där vi hade 24h på oss att samla så många olika sätt vi kunde om hur vi pratade om skolan.  Där och då blev jag twitterfrälst. Där och då insåg jag vilket enormt nätverk twitter kan vara.

Med #merkateder-debatten tog vi ett steg till. Vi fortsatte twittra under samma hashtag dag ut och dag in och det verkar som om det finns en aldrig sinande ström av debattlystna skoltwittrare som dyker in i #merkateder.

I tisdags, 12/4, var det så dags för #merkateder-tweetup och några av oss fick äntligen träffas på riktigt. Eller away from keyboard, som man verkar säga i denna, för mig ganska, nya värld. Vi pratade om #merkateder, om vilka som deltagit, om varför det blev en sådan stor debatt men framförallt pratade vi om vad vi kan göra för att tillsammans utveckla den svenska skolan.

Skollyftets syfte har hittills varit att vara en motvikt till den oftast negativa skildringen av den svenska skolan i media genom att bidra med goda exempel men de senaste dagarna har vi fått fundera lite över detta. Vi har fått otroligt mycket respons, både i positiva ordalag men även konstruktiv kritik som vi tagit till oss. För det är ju så att enbart goda exempel inte kan lyfta den svenska skolan. Det krävs väldigt mycket mer. Och eftersom vi vill lyfta skolan, vill vi mer.

Många av oss som twittrat under #merkateder känner att den taggen har spelat ut sin roll nu. Vi har haft vår tweetup och det känns som att hela #merkateder-debatten ältats om och om igen. Vi vill nu lyfta debatten ett snäpp för att handla om alltifrån lärarens roll i klassrummet till skolutveckling i stort. Fast fortfarande med en positiv touch. Därför är vår önskan att #merkateder går in i #Skollyftet och att vi där låter debatten få nya höjder.

Grävande journalister får mer än gärna granska allt som har med skolan att göra, för det har nog gjorts för lite skolgranskning genom åren, och Skollyftet kommer självklart att lyfta in problemställningar och utvecklingsområden i vårt utvecklingsarbete och våra debatter. Som jag ser det är detta två otroligt viktiga aspekter som måste få finnas sida vid sida.

Skollyftet är, och förblir, en samlingsplats av lärare och andra som verkar i, och för, skolan och förskolan och vårt primära syfte är att bidra till en bättre och likvärdigare skola för alla de barn och unga som idag får en undermålig skolgång. Ett sekundärt syfte är att ge lärare möjlighet att ta plats på skoldebattens arena och göra sina röster hörda. På Skollyftet kan vi lärare styra debatten och välja vilka debatter som är viktigast för oss just nu. Skollyftet kommer även att vara en samlingsplats där lärare kan tipsa om intressanta blogginlägg som de själva, eller andra, har skrivit och det kommer även fortsättningsvis finnas mängder av goda exempel att ta del av. På Skollyftet kommer det finnas möjligheter för lärare, pedagoger och andra som verkar i förskola och skola att dela erfarenheter och pedagogiska tankar med varandra. Det som vi törstar så efter och som vi aldrig hinner. Pedagogiska och didaktiska diskussioner och reflektioner. Som i förlängningen leder till en bättre skola.

Tillsammans kommer vi att skapa mål och visioner för vårt gemensamma arbete med Skollyftet och alla som vill är välkommna att bidra. På twitter och/eller i bloggen.

Välkommen till Skollyftet!

//Anna Kaya

Leave a Comment

Filed under Skollyftet

Kommentera