Gamla konflikter blir nya möjligheter

Skolan är osexig tas omvärldens upplevelse av skolan som något tråkigt upp och bland annat nämns ”skolskan” som en barriär. I Skoleriska begreppshierarkier så diskuterar signaturen Morrica också hur stor striden är kring orden. Tänk att ordet ”lärare” använt på fel sätt kan få stora strider att blossa upp. Istället för att fastna i konflikterna kring orden, fastna i konflikterna mellan oss, tänkte jag undersöka typiska konfliktområden och visa på att de innebär stora möjligheter. Då kanske vi tillsammans kan visa upp en bild av skolan som är mycket mer lockande för omvärlden.

eftertänksamhet är en dygdTemaarbeten och läromedel har varit två områden där oerhört många lärare kan berätta som svåra konflikter, fackföreningar som positionerar sig och rektorer som kör över stora grupper lärare. I mitt blogginlägg Undervisningssätt ska införas med kompetens så funderar jag kring att själva grunden till dessa konflikter är att det tas för lite hänsyn till befintlig kompetens. Det finns ett felaktigt fokus på att åstadkomma besparingar som gör att det blir ett obehagligt spel som leder till konflikter. Ett fokus på elevernas lärande kan kombineras med en sund ekonomisk tanke om att alltid väga kunskap/lärartid vid val av undervisning. Inlägget Om pedagogiskt ledarskap får mig att tänka att ett modernt lyssnande ledarskap kan genom att tillföra lite pengar till det som är viktigt åstadkomma underverk. Då hittar vi de oanade kompetenserna som någon lärare inte vågat visa upp. Då blir det vi åstadkommer något att visa upp, något som väcker intresse hos vår omvärld.

Vi människor är dåliga på ordet ”inte” och om vi inte ska tänka på isbjörnar så kan vi tänka på en varm havsstrand med palmer och rätt vad det är så kommer det en isbjörn gående där. Elevfokuserade arbetslag är något som jag är positiv till men de lanserades ofta som ”inte” ämnesgrupper och samtidigt som skolor minskade den tid som var avsatt för att sköta laborationsutrustningar. Många kände det som att deras kunskapsuppdrag naggades i kanten. Ett annat problem var att på många ställen användes det för att tvinga fram hjälp till obehöriga lärare som inte kunde tillräckligt. Ifall vi minskar på de obehöriga lärare och lämnar lite mer utrymme för att odla ämnena så kan de etablerade arbetslagen upplevas som något positivt att samlas kring. Framför allt ska vi dock komma ihåg Att lärare prioriterar olika är det som ger skolan kraft.

Konfliktområden kring olika sorters kompetens, undervisningsmetoder och sätt att samarbeta kan också vändas till något positivt med hjälp av länken ovan. Mötas eller inte mötas tar upp diskussionen kring att vara konstruktivare och mer samstämmiga i att söka kommunikation och hitta gemensamma ord. Det ”utvidgade kollegiet” på internet är en skön möjlighet att etablera samarbete och skapa ett bredare erfarenhetsutbyte mellan lärare så att vi inte är så utelämnade åt skolledningar och huvudman för att få relevant information. Då kanske vi till och med kan få en bra diskussion kring fakta, förståelse och kreativitet och hur dessa hänger ihop med varandra och hur olika undervisningsformer påverkar olika slags inlärning. När fakta blir meningsfulla är en intressant start på denna diskussion.

Visst har vi en stor möjlighet att göra gamla konflikter till nya möjligheter.

Jan Lenander

1 Comment

Filed under Skoldebatt, Skolutveckling

One Response to Gamla konflikter blir nya möjligheter

  1. Lisa Andersson

    På min nya skola är tema roligt och alla lärare är engagerade. Jag tror att det beror på att rektor lyssnar på oss när de ska planeras. På min förra var det alltid massa strul och jag visste inte hur jag skulle göra men nu finns det alltid någon som ger tips och det finns tillräckligt med läroböcker. Det är så mycket bättre.

Kommentera