Trendordet entreprenörskap

Erica Rosenkvist brinner för det  entrepenöriella lärandet och arbetar med bloggen som både metod och redskap.

Begravningsentreprenör, jo men visst är det ungefär så som min första bekantskap med ordet entreprenör skedde i lågstadieålder då morfar gått bort och mamma skulle besöka ett ställe med det konstiga namnet.  Visst pratade mina föräldrar om entreprenörer under min uppväxt men på en sådan där vuxennivå som var totalt ointressant i jämförelse med viktiga saker som kojor, Dynastin och mima till Abba. Sedan snackar vi gymnasieålder då ordet fick en ny innebörd genom storasysters snack om entreprenad och entreprenörer då hon jobbade inom byggbranschen. Det är tidigt 2000-tal då ordet knackar på skoldörren och jag lägger mig platt, erkänner och ställer mig själv vid skampålen  då jag  vid första mötet med detta ord i skolsammanhang  var föga intresserad eller imponerad.  Förmildrande omständigheter till min svala upphetsning skulle ju kunna vara att begravningar eller byggande inte hör till mina favoritsysselsättningar, men mest förkastade jag ordet entreprenörskap i skolsammanhang för jag trodde det handlade om företag som ville ha gratisreklam eller hade någon annan slug baktanke med att nästla sig in i skolan. Pinsamt men sant!

Om bara jag fattat att det är mina elever som ska tränas på att få dessa ”ta sig församhet”-förmågor och det genom att jag och mina kollegor tillsammans med dem bedriver entreprenöriellt lärande. På köpet så får man som pedagog en möjlighet att aldrig stagnera och se på kunskap som något statiskt. Vi snackar om ett pedagogiskt förhållningssätt som leder till att man lär för livet och det leder till en personlig hållbar utveckling som smittar av sig till omgivningen.  Det är ju ungefär det jag alltid strävat mot även om jag misslyckats många gånger på vägen. Inget nytt. Bara det att vi nu fattat att vi alla behöver rustas med förmågor som initiativförmåga, ansvarstagande, driv, mod att misslyckas osv  för att ha störst chans att få ett rikt och innehållsrikt liv i framtiden.

Fånga möjligheter som visar sig eller erbjudande som dyker upp och ta tillvara idéer från eleverna. Barn och ungdomar vill och tror att de kan rädda världen och låt dem därför driva projekt som kan göra skillnad för andra och samtidigt lära sig om världen och livet på det sättet.  Med på köpet får man världens viktigaste förmåga;  EMPATI. Använd cyberrymden och gör saker ni inte gjort och som man, i alla fall mitt eget fall, inte behärskar som blogg, nättidning, twittra, använd skype, maila med politiker osv. Låt demokratin flöda i skolan och arbeta med ett elevråd som är med och bestämmer samt elever som är med och styr sin kunskapsinhämtning med god handledning av oss pedagoger.  Låt inte skolan bli omkörd av verkligheten och lära för det som varit utan blicka framåt och lär för livet som är och ska komma. Vad det är har vi inte en aning om men vi vet att fler kommer behöva skapa sina egna jobb och i sin egen lycka och framgång.  Kanske blir någons lycka andras olycka, sådär ja nu tror jag vi gått runt och är tillbaka på begravningsentreprenören.

Erica Rosenkvist

Vialundskolan Kumla

Mer finns att läsa på: Fröken Rosenkvists blogg

 

 

5 Comments

Filed under Entreprenörskap, Skollyftet, SO, Svenska/Sv som andraspråk

5 Responses to Trendordet entreprenörskap

  1. Jag måste säga att jag är lite dubbelt inställd till entreprenöriellt lärande i skolan. Jag får en obehaglig känsla av att skolan redan har tagit ställning i en politisk debatt när man så ställer upp för företagsamheten. Erica Rosenkvists inlägg är välskrivet och får mig att tvivla lite på min ståndpunkt, det medges. Men jag kommer ändå att tänka på alla konsumenter, som ju alla i realiteten är. Borde då inte konsumentkunskap också byggas in i skolans arbete? För balansens skull? Det är ju inte bara sälja som gäller här i livet, utan även köpa.

Kommentera