Vad är ett väl fungerande arbetslag?

Jag har funderat en del över arbetslagsarbetet i skolans värld. Om det fungerar som det ska. Om det är en förutsättning för att kunna utföra yrket väl eller ett nödvändigt ont. Jag har framförallt funderat över hur man får ett arbetslag att fungera som allra bäst.

Jag minns en twitterkonversation som mynnade ut i ett blogginlägg av Elisabeth Landström som handlar om arbetslagets styrka. Hur stark man känner sig när man har arbetslaget i ryggen, att man inte står ensam. Elisabeth länkar även till en artikel ur Pedagogiska magasinet och när jag läste den artikeln så insåg jag att det finns en del intressanta tankar där som är värda att fundera över ett par gånger extra.

  • Arbetslag utan arbetslagsledare. Rollen som mötesordförande rullar mellan alla i arbetslaget och leder till att alla blir mer delaktiga.
  • Inte fler än 7 personer/arbetslag. Lagom för att alla ska kunna vara delaktiga.
  • En rektor/pedagogisk ledare som deltar i arbetslaget då och då. För att känna av, lyssna in och för att kunna komma med input.
  • Lägga mer tid på pedagogiska frågor och elevvård och mindre tid på rent informativa frågor.

Jag är väldigt intresserad av att ta del av hur du ser på arbetslagsarbete i skolans värld. Hur tycker du arbetslagsarbetet kan utvecklas? Vad är ett väl fungerande arbetslag?

Skriv och kommentera här eller posta ett eget inlägg till redaktion.skollyftet@gmail.com

//Anna Kaya

 

8 Comments

Filed under Arbetslag, intressanta artiklar, Skolutveckling

8 Responses to Vad är ett väl fungerande arbetslag?

  1. Line Isaksson

    Jag tänker att vara lärare är att vara egen företagare. Då behöver man kollegier för att bolla idéer och utveckla verksamheten framåt. nätverk de är viktigt för att hålla diskussionen levande och på så sätt utvecklas vidare. Alla är där på lika vilkor och bidrar för framtiden. Ett fungerande arbetslag är ett forum för utveckling och lärande inte bara en grupp jag löser praktiska saker med.

    • Just det där med forum för utveckling och lärande tycker jag är oerhört viktigt och något som verkligen måste lyftas fram men som inte alltid får den tid och det utrymme som behövs.

      Tack för ditt svar!

  2. Jag håller precis på att implementerar nya tankar om hur arbetslaget ska fungera och mina kollegor håller med…idag började det skarpa arbetet och till hösten blir det på allvar. Mer fokus på helhet och elevernas lärande.
    http://metgpedagogen.wordpress.com/2011/05/19/nya-tankar-i-arbetslaget/

    • Intressant! Hoppas du länkar till nya spännande inlägg i frågan framöver. Vill du skriva mer om detta i ett Skollyftet-inlägg är det bara att maila så publicerar vi!

  3. Jag tänker att grunden för ett arbetslag måste vara vilket arbete man ska samarbeta om. Det finns allför många arbetslag på papper som inte har mer gemensamt än att de har möten tillsammans regelbundet. Alltså: arbetslagets syfte måste vara uttalat. Det finns säkert flera saker att lagarbeta kring, men för mig känns ändå grunden att man måste välja: ska samarbetet röra sig om ett visst antal elever som vi alla undervisar? Eller ska samarbetet gälla hur vi arbetar i ett specifikt ämne. Alltför ofta har vi någon sorts hybrider, eller slänger in ämneskonferenser lite pliktskyldigt under terminen…

  4. Pingback: Arbetslag | Pearltrees

  5. Pingback: Ditte nilsson (dittenilsson) | Pearltrees

Kommentera