Lärare lyfter skolan

Är det någonting som bidrar till ett lyft för den svenska skolan så är det lärare som delar med sig av sin erfarenhet och sin kunskap för att lära och utveckla andra lärare. Detta gör många lärare i det tysta men det finns vissa forum som väljer att lyfta fram lärare som gör det där lilla extra och Guldäpplet är ett sådant exempel:

Guldäpplet är ett lärarstipendium. Det utdelas årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält.

Guldäpplet delas ut till den eller de lärare som förnyat lärandet med IT-stöd. Speciellt belönas den som förnyat egen undervisning eller verkat för spridning av idéer och erfarenheter till kollegor.

Guldäpplet har instiftats som ett årligt stipendium till en eller flera lärare som förnyat lärandet med IT-stöd. Det har initierats av styrelsen för Föreningen Datorn i utbildningen och tidskriften Datorn i utbildningen och utdelas av den minnesfond som bildats efter Yngve Lindberg, en av grundarna av föreningen.

Nu är årets nomineringar klara och vilka de 38 nominerade är kan ni läsa på Datorn i utbildningens sida. Där kan ni läsa mer om Guldäpplet och även inspireras av alster från tidigare Guldäpplet-vinnare. (En av förra årets Guldäpplet-vinnare, och ett av hans skrivprojekt, har vi skrivit om här på Skollyftet, Josef Sahlin. Läs gärna det inlägget också!)

Eftersom jag vet att många av de nominerade även är Skolllyftet-läsare vill jag passa på att gratulera er alla! Ni är aldrig sinande källor till inspiration och ni bidrar alla till det riktiga Skollyftet! Tusen tack för ert arbete! Och GRATTIS!

//Anna Kaya – också nominerad

4 Comments

Filed under Skollyftet, Skolutveckling

4 Responses to Lärare lyfter skolan

  1. Heja alla duktiga lärare!

    Vore det inte toppen om alla ni nominerade tydligt talade om vad era projekt och insatser bidrar med här på skollyftet. Jag om alla goda exempel ännu tydligare tog med den här biten.

    Kan ju var enkelt uttryckt: Det här har vi sett som ett problem/möjlighet, det här gjorde jag/vi, det här åstadkom vi, jag tror att detta bidrog/hjälpte till att förändra/löste en del av det här frågan/behovet/problemet inom skolan.

    Jag tror att det ibland är svårt att koppla alla bra exempel i det lilla till de stora frågorna som viner i skoldebatten. Eller?

    Till exempel BFL nedan, är det för att höja kunskapsnivån hos eleverna, mer korrekta och rättvisa betyg, hitta effektiva metoder, höja kompetens och kompetensöverföring mellan lärare, tidigare hitta elever i behov av särskilt stöd … Förmodligen alltihop och mer!? Hur återkopplar man och vidareutvecklar verksamheten?

    • Det tycker jag låter som en mycket bra idé!

      Själv tror jag att jag är nominerad för initiativet till Skollyftet. Egentligen tror jag att Guldäpplet mer handlar om arbetet man gör med eleverna så de övriga 37 nominerade kan nog delge oerhört inspirerande information om deras olika projekt.

      Jag ska höra mig för!

  2. Lärare lyfter skolan varje dag på de mest underbara sätt och jag inspireras oerhört av Guldäpplet vinnarna men har ändå en lite önskan mer:

    VI MÅSTE KRÄVA ATT PROFESSIONELL UPPFÖLJNING AV VÅR UNDERVISNING.

    Extraordinära insatser ska belönas men det ska ta sin avstamp i fantastiska insatser i mötet med eleverna. Alla belöningar får en lite fadd smak så länge de som gör det viktigaste för skolan, undervisar, så sällan uppmärksammas.

  3. Pingback: Lärarna måste höras om mer än höjd lön och status. Och de måste använda sin pedagogiska kunskap till att förklara bättre. | Prestationsprinsen

Kommentera