Skollyftet edcamp – dröm eller verklighet?

Ni som har läst mitt inlägg ”Lärare som lär” vet redan att jag fastnade för det relativt nya, amerikanska sättet för lärare att kompetensutveckla sig på, edcamps. Jag har läst lite mer, pratat lite med några ”edcampers” på twitter (alla jag pratat med tycker det är roligt att fenomenet edcamp sprider sig och många har erbjudit sig att svara på frågor och så om vi behöver hjälp) och jag skulle tycka att det var hur kul som helst om vi kunde prova på det här.

Faktum är att jag inte tror att det är så svårt att få till. Det hänger såklart på att vi lyckas dra ihop ett stort gäng och att alla drar med sig två-tre stycken var. Man gör inga finplaneringar innan utan vad som ska ske under dagen, bestäms under dagen. Inga talare. Inget program utöver tidsstyrda pass. Det man vill prata om och diskutera skriver man på en lapp och sätter upp på en ledig plats på ett schema/en tavla som man har på en centralt placerad vägg. Så här såg tavlan ut på edcampbos i Boston. (Bilden är lånad av Liz B Davis. Klicka på bilden så kommer ni till hennes blogginlägg om dagen.)

Vill ni se fler bilder kan ni kolla in Dan Callahan‘s blogginlägg. Han ger även en hel del tips då han har anordnat två edcamps och är en av grundarna till EdcampPhilly

Men hur går det då till? Jag ska ta ett exempel för att förtydliga.

Låt säga att jag är intresserad av genrepedagogik och vill diskutera det. Eftersom jag har lite förförståelse och har arbetat lite med detta har jag anmält att jag kan leda en diskussion eller ett samtal om genrepedagogik. Jag har tagit med mig lite material att visa upp, i pappersform eller på fil eller på vilket sätt som passar mig bäst. Jag skriver ”genrepedagogik – om språket i ämnet” på en lapp och sätter upp på schemat under ett ledigt pass i en ledig sal. Är då någon intresserad av att prata genrepedagogik med mig kommer man till den salen, den tiden. Om då t ex Björn Kindenberg skulle välja att komma dit så kanske även han har tagit med något att visa/berätta runt genrepedagogik (eftersom han arbetat en del med det). Eller så kommer det någon till den salen som aldrig arbetat med genrepedagogik men som är nyfiken på vad det är. Grejen är att man skapar sin egen kompetensutveckling dels genom att berätta för andra hur och vad man gör och varför, dels genom att ta del av hur andra gör och varför. Och allt är självklart gratis!

Dessutom vet ingen vad dagen ska bjuda på. Ingen vet vad man ska kompetensutveckla sig inom förrän man är där på plats. Alla deltagare är aktiva under alla pass och alla verkar alltid bli oerhört nöjda! Visst låter det bra?

Titta gärna på den här 2 minuter långa filmen som förklarar edcamp på ett enkelt sätt.

Så, om vi nu tycker att detta är ett intressant koncept att prova så har jag börjat fundera över hur vi kan gå till väga.

  1. Vi behöver ett team som arbetar med att försöka fixa detta.
  2. Vi behöver ett datum.
  3. Vi behöver en lokal med ett stort samlingsrum och en del smårum, allt beroende på antal deltagare. Självklart även trådlös uppkoppling, projektorer och annat som behövs.
  4. Vi behöver sponsorer så vi kan betala lokalhyra, kaffe, lunch, namnlappar etc.
  5. Vi behöver en sida, typ Posterous som edcampbos använder, för evenemanget.
  6. Vi behöver hitta deltagare som är villiga att presentera ett ”område/ämne” under dagen, deltagare som har olika infallsvinklar och som troligtvis kommer ta upp olika saker.

Såklart kommer dessa punkter utökas men står det och faller med punkt 1 så är det ju ingen idé att fundera vidare.

Jag är gärna med och försöker fixa en Skollyftet Edcamp. Är du?

Ytterligare lästips om edcamps: Edcamp wiki, en av wiki-sidorna,  Mary Beth Hertz edcamp-introduktion i fyra delar, del 1, del 2, del 3 och del 4. En förklarande artikel av M.E. Steele-Pierce, ett animoto-bildspel från edcampcincy (Cincinnati). Lyssna även på Kristen Swanson när hon pratar om edcamp på TEDxPhillyEdFilmen om edcampphilly som jag länkade till i mitt förra inlägg.

//Anna Kaya

29 Comments

Filed under Kompetensutveckling, Skollyftet, Skolutveckling

29 Responses to Skollyftet edcamp – dröm eller verklighet?

  1. Eva Appelgren

    1. Jag är på.
    4. Kan hjälpa till att leta.
    5. Jag kan fixa.
    6. Kan sprida.

  2. Karin Nygårds

    Här har du ännu en frivillig!

  3. Susse Tinz

    Hej! Var på Webcoast i Göteborg i våras med precis det här upplägget. Det var fantastiskt intressant och roligt sätt att göra en konferens. De hade ordnat några få talare men resten var helt öppet och fungerade över förväntan. De som anordnade Webcoast finns på twitter och berättar säkert gärna hur de får ihop det. Jag hjälper också väldigt gärna till.

  4. Mats Fagerberg

    Hej Anna

    Såg på twitter att du definierade målgruppen ganska brett och då hänger jag gärna på (som lärarutbildare eller hur jag nu skall etikettera mig själv!). Om jag kan bidra med någon hjälp så gör jag gärna det.

  5. Fantastiskt initiativ! Jag är på!

  6. Räkna med mig!

    En spontan tanke är att man kanske skulle kunna försöka förlägga det parallellt med UVKs Resultatdialog som är i mitten av oktober varje år. Där samlas ju ett kluster med skolforskare för att presentera det senaste (det de fått forskningsmedel för från UVK). Det har tyvärr varit ganska lärartomt senaste åren, trots att det är helt gratis och öppet… Arrangeras alltid i samverkan med något universitet, så lokalfrågan borde kunna få sin lösning om man bara vill.

  7. Det som beskrivs som ”EdCamp” är ju väldigt likt det som brukar kallas för ”Open Space” (exakt samma sak för att vara exakt :-)

    Det finns många fördelar med att ha ett användarstyrt innehåll och att schemat läggs på plats. Chansen ökar att det som behandlas känns relevant för just de deltagare som är på plats. Mängden tid man lägger på olika ämnen slipper också vara statiskt och kan justeras på plats.

    Det som kan bli problemet med detta upplägg är att det lätt blir väldigt ”pratigt” (verbal kommunikation dominerar) samt att det oftast finns några individer som tar rollen som ”gurus” eller ”säljare” av sina koncept medan andra lite blygare och mindre verbala deltagare hamnar som mer eller mindre passiva åskådare.

    Jag tror att man med några enkla förädlingar av mötesformen (eller egentligen ”formen för att tänka tillsammans och sedan få hjälp att komma ihåg vad man har tänkt” :-) skulle kunna få ut ännu mer av tiden som satsas av alla deltagare.

    • AnnaKaya

      Intressant, Thomas, och som du säkert förstår är vi väldigt intresserade av att ta del av hur du ser på dessa eventuella förädlingar. Du får mer än gärna vidareutveckla dessa tankar!

      ”Open space”, finns det inom ”skolbranchen”? Har inte hört talas om det.

      • Om du inte redan googlat så kan du läsa mer om det som kallas Open Space Technology här http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Space_Technology
        :-)

        Vet inte om det används inom ”skolvärlden”, jag vet dock att t ex John Steinberg använde det redan för över tio år sedan med en massa inbjudna pedagoger från bl a skolor :-)

        Jag ska ta mig lite tid senare i sommar och fundera på hur man kan ha kvar själva grundidén i Open Space (eller EdCamp som det ”marknadsförs” som i detta sammanhang :-) samtidigt som man förbättrar möjligheten att använda fler kommunikationskanaler (sinnen och former) och främjar att fler kan vara aktiva på ett mer jämbördigt och ömsesidigt sätt. Ska även fundera på hur man med enkla medel skapar användbara ”gruppminnen” som alla kan ha nytta av efteråt.

        Återkommer :-)

  8. Pingback: Skollyftet i Almedalen | Skollyftet

  9. Stina Abrahamsson

    Jag älskar denna idé. Att lärare skapar ett forum för sig själva där konceptet är att fortbilda varandra genom samtal och diskussion. Som jag har längtat! Hoppas att många estetlärare vill joina då jag är musiklärare (rytmikpedagog).

    Open Space är något som används mycket i organisationsvärlden, jag har varit med om det en hel del. Det är ett mycket bra koncept, den enda haken är att precis som i tidigare inlägg, alla måste vara bekväma med att tycka till och säga sin åsikt. Detta är egentligen helt ok och något som är en positiv utmaning. Men om man vill att ännu fler skall besöka edcamp och känna sig delaktiga bör man nog fundera lite på hur alla kan bli inkluderade.

    Pass som kan läggas till förutom Open Space är till exempel Brainstorming, där man enkelt kan diskutera HUR kan vi lösa ett problem/tips på hur man kan nå ett visst mål/etc. Det finns bra brainstormingregler som i princip går ut på: http://www.openideo.com/fieldnotes/openideo-team-notes/seven-tips-on-better-brainstorming/

    Varför jag personligen hade gillat att ha detta är för att det är ett bra sätt att börja tänka utanför sin egen lilla box, och att tillsammans med andra komma på nya idéer kring hur man kan utveckla sin undervisning. Resultatet kan bli att man skapar en låååång lista över spännande vägar att ta med sig till sin skola, en boostig idébank helt enkelt. Men detta är ju bara en tanke…

    Jag är dock gladast över att ha hittat hit och uppskattar Skollyftet väldigt mycket! Tack för initiativet!

  10. Pingback: TEDxYouth i Sverige? | Skollyftet

  11. Vi kanske kan köra på Skolforum den 31 okt-2 nov?

    Vi hörs i veckan!
    /Pelle

  12. EdCamp verkar ju vara en riktigt bra idé. Jag kan tänka mig att hjälpa till om det behövs.

  13. Pingback: Mer om det utvidgade lärarkollegiet | Skollyftet

  14. Pingback: Edcamp – lärare som lär av och med varandra | Edcamp Stockholm

  15. Pingback: Edcamp Stockholm – nu kör vi! | Skollyftet

  16. Pingback: Här föds nu edcamp Sverige! | Edcamp Sverige

  17. Pingback: Edcamp eller okonferens | IT- Inspiration

  18. Pingback: Digiskol och jag | Anna Kaya

  19. Pingback: Omvärldsbloggen » Blog Archive » Det utvidgade kollegiet – på och utanför nätet

Kommentera