Mer om det utvidgade lärarkollegiet

Det är Anne-Marie Körling som myntat begreppet utvidgat lärarkollegium, begreppet som säger så mycket om vad det egentligen är vi lärare får ut av att nätverka med hjälp av olika sociala medier. Mitt lärarkollegium har aldrig varit så stort som nu, när jag än vill och önskar finns det en eller flera kollegor att be om hjälp, stöd och råd. Att inspireras och lära av. Att utvecklas tillsammans med.

Det kan vara en lärare som arbetar i samma kommun som jag men det kan lika väl vara en lärare på andra sidan jordklotet. En hisnande tanke! Världen blir mindre och mindre men är ändå så ofantligt stor och rymmer så mycket.

Vi på Skollyftet har funderat en del på det här med att Skollyftet faktiskt är en del av allas vårt utvidgade lärarkollegium och vad det betyder. Vi har redan pratat om möjligheten att ordna kompetensutveckling av och för lärare genom okonferens-modellen edcamp. En annan tanke som vi snuddat vid på twitter några gånger handlar om att anordna regelbundna twitter-chattar under en gemensam hashtag.

Morrica skrev ett inlägg häromdagen utifrån en tweet av mig, en tweet där jag suckade över att det är så lite kvar av sommarledigheten och att jag inte hunnit med att göra hälften av det jag hade planerat. Morrica skriver så här:

Det blir väldigt mycket, det blir det. Ända sen hon twittrade om saken tidigare idag har jag funderat över det härutvidgade lärarkollegiet, ni vet. För det vet ni, inte sant? Lärare som möts regelbundet på nätet, via bloggar, via Facebook, via Twitter, via Google+ och andra kanaler och pratar med varandra om skoleriska frågor. Ni vet? Ni vet, bra. För det var det jag funderade över. Om inte det skulle kunna vara så att när vi nu sitter många tillsammans fast utspridda land och rike kring och tänker på ungefär samma saker, om man skulle kunna tänka tillsammans på något vis? Lite informellt, sådär, men ändå lite mindre chansartat än ett rop uti mörkret på Twitter eller Google+ eller så?

Det är sant. Vi sitter alla och tänker på ungefär samma saker och tänk vad vi kan komma fram till om vi tänker tillsammans? Jag svarade i en kommentar till Morrica så här:

Jag har funderat mycket på att vi (eller kanske Skollyftet) borde starta upp chat-tillfällen på t ex twitter på samma sätt som edu-folk gör i andra delar av världen. Man kan ha ett bestämt ämne och så chattar man en stund och så sammanställer någon tweetsen så man kan ta del av det i efterhand. Det skulle jag gilla.

Jag tror på en chat på en bestämd tid, återkommande varje eller varannan vecka. Vi skulle kunna ha ett bestämt ämne, inte alltför stor fråga, varje vecka och som det ser ut nu verkar twitter vara den bästa kanalen. Vad tycker du? Verkar det vara intressant? Skulle du vilja delta?

Alla förslag på ämnen tas tacksamt emot, skriv gärna i kommentarerna eller skriv ett eget Skollyftet-inlägg och maila till redaktion.skollyftet@gmail.com

För er som missat så är #edchat en stor grej i den engelsktalande världen och det finns många olika chat-taggar man kan följa t ex #elemchat, #ntchat (new teacher), #ukedchat och många, många fler.

36 Comments

Filed under Kompetensutveckling, Skollyftet, Skolutveckling

36 Responses to Mer om det utvidgade lärarkollegiet

  1. Låter som en jättebra idé! Jag skulle absolut vilja delta.

  2. Härligt att höra Annelie! Vad skulle du vilja diskutera?

  3. Bra idé! Bra med små, väl avgränsade ämnen bara så att det inte blir för svårt att greppa. Varför inte tweetup på Bokmässan om många är där?

  4. En enkel tag som t ex den vi använde idag #skolchatt och så ett aktuellt ämne, i dag pratade vi om hur man ska tolka kriterierna kring textförståelse i svenska, jag tror det kan bli uppskattat.

    • #skolchatt är en bra tagg, den tar vi tycker jag! Det blir bra samtal när man avgränsar ämnet och har en förutbestämd fråga att bolla tankar kring.

  5. Härliga tankar nu när sommarlovet börja gå mot sitt slut och batterierna laddats och skolan känns väldigt spännande att komma tillbaka till. Det utvidgade lärarkollegiet är ett så skönt begrepp fyllt med löften och regelbundna chat-tillfällen en gång vecka helst om det inte blir för betungande att arrangera. Vi har ju mängder av ämnen och många av oss har ju funderat av många olika saker på våra bloggar så det känns som att det svåraste blir att välja vad som ska gälla varje gång.

    • Finns intresse kan detta ju bli hur stort som helst och vi kan ju göra olika chat-grupper utifrån ämnen eller elevernas ålder eller vad som helst om vi skulle vilja.

      Nu gäller det att vi får in fler lärare på twitter, bara! :)

      • Kanske det blir detta som faktiskt får fler lärare att komma in på twitter? Själv var jag länge skeptisk, men nu är jag fast och pratar mig varm för varan. De flesta lärare ställer dock den högst relevanta frågan ”What’s in it for me?” och detta kan ju vara ett konkret och tydligt svar på denna fråga att hänvisa till.
        Sedan tror jag också ambitionsnivån är rätt lagd utifrån ovanstående, och sedan låta det växa organiskt. Intressanta ämnen lär ju inte heller sina…

        • Ja, det har du nog rätt i. Många amerikanska lärare hävdar att de hittade till twitter pga alla chattillfällen så det är säkerligen ett bra sätt att locka fler lärare.

  6. Pingback: Facebook – Twitter – Utvidgade lärarkollegiet « Välkommen till verkligheten

  7. Supertrevligt. Anna, du verkar outtröttlig. Jag deltar gärna och särskilt när det gäller pyttesmå och praktiska, vardagliga frågor. Orkar sällan med de stora politiska frågorna. Typ: vilken är det nyttigaste, billigaste och mest mättande mellanmålet som man kan förvara och tillaga och äta på jobbet på eftermiddagen för att orka gå och träna efter en hel arbetsdag. Nog så viktigt för helheten och sånt som jag funderar på ofta..

  8. Pingback: Vad är arbetstid? | Ordklyverier

  9. Pingback: De bästa ska bli lärare – men inte bara de… | Björn – om skola och utbildning

  10. Bodil

    Låter som en kanonidé. Jag tror också att twitter är den kanal där man når mest. Fast jag gillade upplägget med direktsändning ifrån Almedalen, där det fanns ett tema och så skickade vi in olika tankar via hashtags. Det blir bra meningsutbyte på det viset. Och så kan man ha utbyte med alla i hela Sverige. Och är det enklare form av sändningar kan ju livesändningen vandra runt i landet den också utifrån vilket tema man har.

  11. Pingback: 30+15 « Jans Syrliga KaramelLer

  12. Pingback: När det tar emot | Skollyftet

  13. Pingback: Möten med mening – #skolchatt, edcamp, resultatdialog « BlixtBloggen

  14. Pingback: Läroböcker behövs i IT eran | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

  15. Pingback: Skolans dag – allas vår dag « Välkommen till verkligheten

  16. Pingback: Avslöjad med byxorna nere? « Välkommen till verkligheten

  17. Pingback: Magister- & Bitchblick « Välkommen till verkligheten

  18. Pingback: Bra börja på en torsdag! « BlixtBloggen

  19. Pingback: Läderlapp? Nej, lärarapp! « BlixtBloggen

  20. Pingback: Samtal om skola, lärarutbildning och forskning « Tankar om forskningen i skolan

  21. Pingback: Tranströmer & Twitter « Välkommen till verkligheten

  22. Pingback: Skolåret 2011 | Skollyftet

  23. Pingback: #Skolchatt om det utvidgade lärarkollegiet | Skollyftet

  24. Pingback: Ropen skalla: retorik är för alla! « Välkommen till verkligheten

  25. Pingback: Det bubblar i de sociala medierna i skolsverige « Tankar om forskningen i skolan

  26. Pingback: Det utvidgade kollegiet: en personlig reflektion | Att bli lärare

  27. Pingback: Något som saknas | Att bli lärare

  28. Pingback: Ok, då börjar vi! - Vi som vill mer

  29. Pingback: Twitterskola för FoU #foutwitterskola | redaktionen