Skollyftet skolchatt

Edit: Nu har vi bestämt att börja med #skolchatt på torsdagar kl 20-21. Välkommen att delta!

Vi är några stycken som redan har provat på att använda twitter-hashtaggen #skolchatt och vi har bestämt oss för att försöka använda den taggen när vi ska ha våra gemensamma lärarchattar på twitter. Förslaget är en bestämd #skolchatt-tid varje vecka utifrån ett förutbestämt ämne eller en förutbestämd fråga. Självklart deltar man i #skolchatt när och om man vill.

Jag tycker det är viktigt att man kan gå tillbaka och ta del av en chatt som man kanske inte deltog i, eller om man bara vill kolla så man inte missade någon intressant länk eller så, och för att underlätta detta har jag skapat en wiki som heter skolchatt.wikispaces.com. På skolchatt-sidan (som än så länge är under uppbyggnad, jag är fortfarande inte någon expert på sådant här) finns Skolchatt arkiv, där man kan läsa gamla #skolchatt-tweets men tanken är även att vi ska kunna lägga upp en kalender med framtida chattar inbokade samt enkäter där vi kan rösta fram vilka ämnen vi ska diskutera. Om det behovet finns.

Vad tycker du? Är det intressant med #skolchatt på twitter?

I så fall vill jag gärna veta om chattar kvällstid är att föredra eller vad tycker du? Ge gärna förslag på dagar, tider och ämnen!

//Anna Kaya

16 Comments

Filed under Kompetensutveckling, Skolchatt, Skollyftet, Skolutveckling

16 Responses to Skollyftet skolchatt

  1. Jag skulle nog föredra dagtid då jag ganska ofta har hela kvällar uppbokade så att även om saker kolliderar även dagtid så hinner jag troligtvis med några twitter varje gång mellan dessa.

    Vilken härlig idé som håller på att växa fram. Jag missade uppstarten då jag använde fel hashtag och nu är jag bara så sugen på att delta.

    • Visst är det en underbar idé! Jag tror det kommer bli jättebra! Ja, det är nog många som har kvällar uppbokade, vi får se om det är fler som röstar för dagtid.

      Om/när det blir ett stort intresse finns det nog utrymme för både och! :)

  2. Är så himla impad av ditt engagemang Anna! För mig funkar kväll bättre än dag de flesta dagar. Sämst är det dock runt 16-17 då det ska hämtas ungar och fixas mat. Men jag hänger på när jag kan!

    • Jag håller med om att kvällstid fungerar bättre, för mig personligen är typ 20.30 en perfekt tid, men så är det när man är småbarnsmamma :)

      Engagemanget, ja… Det är kul, helt enkelt! :)

  3. Carina

    Jag är också imponerad av ditt engagemang, du är så bra! Jag dyker in i de chatter jag har tid med och då är det främst lite senare på kvällen som kommer att bli aktuellt. Annars är det perfekt att, som du skriver, kunna läsa igen efteråt. Toppen! Det kanske också blir så att någon startar när den har tid och de som ser hänger på, oavsett tid?

    När det gäller ämnen tycker jag att mentorskap (ordet man använder kan ju skifta, men jag menar den som har rollen att ha lite extra koll på eleven, den som har mentorssamtal/utvecklingssamtal, etc.) skulle vara intressant att prata om. Hur fungerar det på din skola (jag jobbar på gymnasiet)? Hur ser era samtal med eleven ut? Hur jobbar ni för att utveckla eleverna via mentorskapet? Jobbar ni som skola med att ha gemensamt upplägg eller skiljer det sig?

    • Det är också en tanke att man kan ha ”sporadiska” chattar och det kan vi ju ha trots att vi har tidsbestämda. Jag tror ”samtalet” kan bli intressantare om man vet frågeställningen i förväg och om man är fler som chattar tillsammans, men som sagt, det ena behöver inte utesluta det andra.

      Mentorskap är en bra fråga! Tack!

  4. Pingback: Lärarchatt – delta deliberativt! « Välkommen till verkligheten

  5. Kvällstid fungerar bäst för mig också. Den här terminen kommer jag pga min medverkan i en IT-grupp vara särskilt intresserad av att diskutera lyckad IKT-användning i undervisningen. Något jag funderar över just nu är de alltmer avancerade lärplattformarnas för- och nackdelar; är de värdefulla verktyg eller gör skolor bättre i att satsa på sociala medier och andra tjänster som eleverna redan använder utanför skolan?

  6. Vad sägs om torsdagar kl 20.00 för #skolchatt på twitter?

    • Antecknar! Diskuterar gärna datorn i undervisningen då vi startar 1-1 med ny lärplattform i höst. Vi kommer också att jobba en hel del med motiverande samtal som en del av mentorskapet. Motivation är intressant. Som svalärare skulle jag också vilja diskutera hur man får eleverna att komma framåt då de har ett okej ytflyt i talspråket, men brister i skrift och inte har tid eller ork att jobba hårt.

  7. jeanette.dierks

    Hej Anna,
    Tusen tack för ditt engagemang. Skolchatt=toppenbra. Hänger på när jag kan! Att kunna få läsa tidigare skolchatt på en wiki blir GREAT! :-)
    Kvällstid är bäst för mig, är lite av en nattuggla…. Runt kl 20-21 är ok för mig.
    Återigen tack för att du fixar denna chatt.
    Ämne har jag inget just nu….Hm, jo det skulle ju kunna vara brevet ”läraruppror” arbetstiden, ökade barn/elevgrupper, resursfrågor…
    På måndag börjar jag äntligen jobba då kommer ämnen och frågor dagligen att poppa upp.
    Jag är tagga att börja ett nytt läsår, för jag ÄLSKAR mitt yrke! Och med LGR 11 känner jag att det kommer att blir bra. En sådan likvärdig och med så tydliga mål har vi (i alla fall inte jag) arbetat efter ngn gång under min tid som lärare :-)
    Jag får alltså återkomma med ämnesförlag….
    Varma hälsningar
    Jeanette alias jmamma_m

  8. Magisterbodin

    Till att börja med så får jag instämma i hyllningskören. Skolchatt är, precis som Skollyftet, ett fullständigt briljant initiativ!

    På begäran som diskussionsämne föreslår jag begreppet ”Professionellt nej” vilket @lforssen skrev om och länkade på Twitter i våras. Hela hennes blogginlägg kan läsas här: http://www.lararforbundet.se/web/lokhem/trollhattan.nsf/webBlogShowAndComment?ReadForm&blogid=DAAE800EBDB740EAC1257899004B46DE&sel=54A05006BBF413B0C12575DD006FFF73

    Vad är egentligen ett professionellt nej? När och hur är det tillämpningsbart? Är det en fråga för lärarfacken och inte den enskilde läraren? Var går gränsen mellan ett professionellt nej och arbetsvägran?
    Några exempel på frågeställningar som exempel.

    //

  9. Tack för era svar och tankar Jeanette och Magisterbodin! Och tack för uppmuntrande ord! :)

Kommentera