Edcamp Stockholm – nu kör vi!

 

31 okt 2011, kl 17-21 på Skolforum

 

Tänka sig att frågan jag ställde i somras: ”Skollyftet edcamp – dröm eller verklighet?” faktiskt skulle komma att bli en dröm som går i uppfyllelse. Jo, för så är det. Edcamp Stockholm är här.

Det var många frågor som hängde i luften under sommaren. Var skulle man kunna hålla till? Hur ska vi kunna nå ut? Vilka ska hjälpa till? Vilka kan sponsra? Frågorna var många tills dess att Per Falk hörde av sig. Per hade svar på många av frågorna och lösningar på många av problemen.

Per Falk har de senaste åren arrangerat TeachMeet på Skolforum, lärarmässan i Stockholm på höstlovet, ni vet (här kan du läsa mer om TeachMeet Skolforum 2009 och här kan du se en livesändning av TeachMeet 2010) och han ville gärna utveckla det konceptet och tyckte edcamp lät som en mycket intressant idé. Eftersom att även Skolforum var intresserade har vi alltså både ett datum och en plats spikat!

31 oktober 2011, kl 17-21, är det dags för edcamp Stockholm. Sveriges första edcamp! Läs mer om vad det är och vad det kan ge dig och passa på att anmäla dig så fort du kan, platserna kommer att ta slut snabbt!

Så, eftersom Skollyftet är du och jag och alla vi tillsammans, och edcamp är en kompetensutveckling av och för dig och mig och alla andra, har vi allihop ett stort ansvar. Därför ber jag dig att gilla edcamp Stockholm på facebook, sprida information om edcamp Stockholm under taggen #edcampsthlm på twitter och framförallt sprida information om det till dina vänner och kollegor genom blogginlägg, samtal och på alla sätt du kan.

Visst ses vi 31 oktober på Skolforum?

//Anna Kaya

 

11 Comments

Filed under Kompetensutveckling, Skolutveckling

11 Responses to Edcamp Stockholm – nu kör vi!

  1. Tre snabba idéer för att förstärka Open Space-konceptet som är tänkt att användas på EdCamp.

    De tre sakerna jag föreslår är tänkta att råda bot på vanliga problem i Open Space som exempelvis är att:
    -kommunikationen nästan uteslutande bygger på prat
    -några få deltagare pratar väldigt mycket medan majoriteten är tyst
    -mycket tid går åt till att upprepa och älta det man redan vet
    -man har svårt att fokusera på de enskilda frågorna i det stora frågebruset
    -man har svårt att komma ihåg lärdomar, insikter och idéer

    Därför föreslår jag att man fångar minnen i flykten, att man ger stadga åt alla gruppers tänkande och att man tillför en ”pace maker”:

    1. DIGITALT FÅNGA MINNEN MEDAN DET PÅGÅR OCH SPEGLA TILLBAKA TVÅ GÅNGER UNDER KVÄLLEN:
    Bärbara datorer med extra webkameror riktade framåt (fungerar som filmkameror och redigeringsstudior i ett) där man hela tiden frågar deltagare om lärdomar, nya insikter och nya idéer. Varje timme klipper de som intervjuar ihop ”best of” inom olika kategorier (best of syftar här på de bästa filmklippen och inte på de bästa lärdomarna, insikterna eller idéerna). Dessa filmklipp visas två gånger under kvällen för alla för att ge inspiration att fokusera på att lära sig nya saker snarare än att säga det som alla redan vet (och filmerna blir också en levande och förädlad dokumentation att titta på efteråt, både för deltagare och för de som inte kunde närvara).

    2. INVOLVERA FLER NÄR MAN TÄNKER I GRUPP OCH SKAPA VISUELLA GRUPPMINNEN SOM LEVER VIDARE:
    För att undvika att några blir de som berättar allt de vet (i kraft av sin auktoritet inom ett ämne) medan majoriteten hamnar som mer passiva åskådare så kan man ha en gemensam form på starten för alla spontana grupperingar.
    Den formen kan t ex vara att alla i gruppen förväntas formulera en eller flera underfrågor till den huvudfråga de har samlats kring. Förslagsvis används 2 tysta minuter i början av varje samling till att alla deltagare skriver/ritar sina underfrågor på lappar som sätts på en större flyttbar skiva/tavla (t ex i kartong) som är förberedd med frågor/infallsvinklar i varje hörn (exempelvis Varför? Vad? Hur? Komma igång? om vi utgår från David Kolbs startpunkter i olika problemlösarstilar).
    Efter de 2 tysta minuterna (som också kan sägas fungera som fokusering på just den aktuella specifika frågeställning eftersom det är så många frågor som far i luften under kvällen) så sätter varje individ sina egna underfrågor i närheten av den infallsvinkel som den bäst passar in på. Sedan betar gruppen av frågorna infallsvinkel för infallsvinkel. Om någon i gruppen gillar att rita medan h*n tänker så får den deltagaren gärna rita på gruppens gemensamma tavla medan samtal, experiment och demonstrationer pågår. Tavlan med det visuella gruppminnet fotograferas av med mobilkamera av någon i gruppen när de är klara och bilden skickas till EdCamps’ gemensamma minnesfångare. Själva minnestavlan sparas också för att kunna användas som stöd till minnet i andra format.

    3. GENOMFÖRA TVÅ PULS-SAMLINGAR (PACE MEETINGS) UNDER KVÄLLEN FÖR ATT FRÄMJA ETT PRODUKTIVT UTBYTET AV IDÈER:
    Vid två tillfällen under kvällen samlas alla deltagare i ett stort rum under max 10 minuter för att snabbt stämma hur det går och lyfta fram vad som främjar ett värdefullt idéutbyte. Här visas också filmklippen av lärdomar, insikter och idéer från de tidigare passen.

    Ja Anna, detta är mina snabba idéer om hur man kan låta Open SPace-konceptet bli ännu bättre :-)

    /Thomas

    • Tack Thomas! Oerhört viktiga tankar och mycket intressanta förslag! Jag ska läsa igenom det flera gånger och fundera över hur vi kan applicera detta på edcamp! Tusen tack för att du tog dig tid!

    • Underbara idéer, jag tar till mig dem och så knådar vi dem ett varv och så ser vi vad som kommer ut. Jag var inne på samma spår, men olika typer av avbrott för att hämta hem intrycken, låta dem landa och sedan starta upp grupperna igen.

      Tack för att du tog dig tid och delade med dig av detta!

  2. Tack för vänliga ord.
    Om det skulle hjälpa till så skulle jag kunna ställa upp med ett par medarbetare för att fixa detta med filmintervjuer, redigering och visning.
    Vi har också en hel del olika typer av ”visual boards” och andra visuella hjälpmedel som vi skulle kunna låna ut.

    Vi har inga kommersiella intressen i skolan men personligen tycker jag detta är ett bra initiativ och lärares möjlighet att utveckla både sig själva och sina pedagogiska koncept är något jag gärna stöttar.
    /Thomas

  3. Pingback: Edcamp Stockholm – nu kör vi! « Jans Syrliga KaramelLer

  4. Jag är definitivt med och på! A-M

  5. Pingback: Tänk om | Björn – om skola och utbildning

  6. Pingback: Lärare lär – #Skolchatt och Edcamp « Välkommen till verkligheten

  7. Pingback: Edcamps continue explosive growth in the USA, Canada & Overseas | The Edcamp Foundation

  8. Pingback: Skolåret 2011 | Skollyftet

Kommentera