Nya betygskalan och åttorna

Det kom en viktig fråga till Skollyftet från Dan Sundell:

En annan fråga, hur för ni diskussionen med era åttor som ska ha de nya betygen?

Hur gör ni, ni som har åttor? Berätta!

 

5 Comments

Filed under Betyg, Lgr 11, LPP och bedömning

5 Responses to Nya betygskalan och åttorna

  1. Har gjort matris som visas i samband med LPP:n genom att dra horisontella linjer i kunskapskraven. Det ska vara tydligt för eleverna vad de blir bedömda på samt hur och när. Imorgon ska de ha muntliga redovisningar och de vet innan vad som krävs för de olika betygsstegen genom att det står i LPP:n. Nästa steg blir att samla på sig exempel vad gäller de olika nivåerna för att kunna visa eleverna i förhand. Jag är väldigt sugen på att bygga upp en bank med exempel och med hjälp av andra lärare. Funderar nu på i vilken form jag skulle kunna tänkas göra detta. Här är LPP:n med matris som jag använder imorgon vid bedömningen: http://goo.gl/aeBLr Kommer att föra en diskussion med eleverna efter framförandena kring kunskapskraven och graderingarna i värdeorden. Ska bli intressant.

    • Intressant, Marie!

      Hur tänker du att du/ni konkretiserar betygskriterierna? Jag menar värdebegreppen som ”enkel”, ”relativt” etc. Tänker du att ni kommer samla på er en stor mängd elevexempel som kan exemplifiera detta för er och för eleverna?

      Fortsätt gärna berätta om hur det går för er och om du skriver något intressant blogginlägg om detta kanske vi kan dubbelposta det på Skollyftet också?

  2. Mia Åkerblom Eliasson

    Jag känner mig (hyfsat) trygg i det som de utsända från Skolverket sa när nyckelpersonerna träffade dem förra läsåret. Om jag bedömer åttornas arbeten utifrån terminens Lpp:er, som i sin tur bygger på styrdokumenten, så måste en enskild elev inte ha uppnått ALLA kriterier i kursplanen för ett visst betyg, endast de kriterier jag har haft med i Lpp:n. De sa att man i princip kan få A en termin och F nästa, beroende på vad man har med i Lpp:erna. Visst är det en lättnad att tänka på? Annars skulle vi behöva rigga för alla förmågor varje termin. Det jag behöver hålla noggrann koll på är att alla förmågor är riggade och bedömda innan det är dags för slutbetyg.
    Dessutom vill jag säga någonting om ovanstående fråga. Jag är helt övertygad om att det är av avgörande betydelse för eleverna att vi visar exempel från deras arbeten på kvaliteter av olika slag. Låt orden landa i begriplig vardag, då hoppar fler med på tåget!

    • Dan Sundell

      Mycket bra kommentar! Jag känner bara att då måste LPPerna vara färdiga och detta arbete är iaf inte vi klara med :/

      Ni som inte har kommit hit, vad säger Ni till Era åk8 elever? Antar att de ställer frågor.

      Tack för en mycket bra blogg!

Kommentera