Geocaching – vad är det?

Hade du frågat mig för ett år sedan hade jag inte kunnat svara på frågan men jag hade turen att träffa Ann-Charlotte Keiller på Guldäpplefinalen 2010 och blev oerhört nyfiken och inspirerad av det arbete som hon gjorde tillsammans med sina förskolebarn. Du kan läsa mer om hennes arbete med förskolebarnen här.

Geocaching förklaras av de flesta som en form av skattjakt med GPS eller som leken Gömma nyckel, fast en modern variant av den. Med hjälp av GPS/app i Smartphonen beger du dig ut i skog och stad för att leta efter stora och små burkar (cacher) som någon annan geocachare har gömt. Geocaching är ett världsomspännande nätverk, vilket innebär att du t ex kan hitta cacher på Antarktis, i New York, Visby eller varför inte i Klövsjö, de finns med andra ord mer eller mindre överallt. Det kan vara allt från en väldigt enkel liten filmburk där du inte behöver göra så mycket för att hitta den till att ta med dig klätterutrustning och vara en aning äventyrlig för att hitta cachen som kanske ligger 10 m upp i ett träd eller på en klippavsats någonstans. Det finns med andra ord en cache för alla att hitta.

Efter mötet med Ann-Charlotte ville jag testa själv. Jag skapade mig ett konto på http://geocaching.com vilket är helt gratis om du skaffar dig ett basmedlemskap och sedan var det bara att sätta igång. En GPS hade jag inte men en app till Smartphonen löste det hela och sedan gav jag mig ut i Visby för att leta. Döm av min förvåning när jag insåg att det fanns cacher (gömda burkar, lådor etc) precis ”överallt”.  Att geocacha innebär inte bara att leta burkar, du får också möjlighet att uppleva och hitta nya platser som du aldrig visste att de fanns och jag har under året utforskat Gotland mer än vad jag någonsin skulle ha gjort utan geocachingen. Nu när jag har hållit på ett tag är det roligare att upptäcka nya platser än att enbart hitta burkarna, även om det inte är helt fel det heller.

När jag satte igång med geocaching insåg jag ganska fort att det skulle passa alldeles utmärkt att integrera med vår dagliga undervisning. Att arbeta ämnesövergripande är vad vi ska göra enligt Lgr11 och det är det jag gör när jag geocachar.  Varje cache innehåller en beskrivning på svenska och/eller engelska om den plats där cachen är gömd och många gånger är det historiska platser som är beskrivna. Vi läser kartor, utöver idrott då vi är ute i skog och mark, arbetar med allemansrätten, arbetar matematiskt och … Vill du läsa mer exakt vilka ämnen jag kopplar till geocaching  hänvisar jag till min klass webbsida Geocaching i skolan  och fliken ”Lgr11”.

Jag och min klass har precis startat igång vårt geocachingarbete och vi skriver om det på vår webbsida http://geocachingiskolan.se. Jag har delat in eleverna om 4 elever/team och de har i sin tur skapat egna namn till sina team  eftersom de behöver det när de skapar  användarkonton på http://geocaching.com. Att en hel klass geocachar tillsammans fungerar inte speciellt bra eftersom de flesta elever vill vara nära GPS:en, så att skapa mindre grupper är att föredra. Varje team får sedan bestämma vilka cacher de vill leta reda på vilket innebär att de får planera sin egen geocachingrunda. När de har gjort det är det bara att ge sig ut och eleverna är oerhört engagerade, nyfikna, kreativa och helt uppslukade av att geocacha. Engagemanget är äkta och oerhört stort. När alla elever i klassen har fått geocacha ska vi tillverka egna cacher att lägga ut på det världsomspännande nätverket http://geocaching.com. Vi ska också skicka iväg en TB (trackable) som är ett spårbart objekt som vi sedan kan följa när den reser världen runt.

Läs gärna mer om vårt arbete i Lärarnas tidning.

/Marie Andersson, opedagogen.se

 

3 Comments

Filed under Geocaching

3 Responses to Geocaching – vad är det?

  1. Vilket spännande arbete! Jag kan tänka mig att eleverna tycker att det är riktigt roligt och intressant.

    Jag ser fram emot att få följa ert arbete via bloggen, tack för att du delade med dig!

Kommentera