After cage/after edcamp

Ni vet den där känslan, när man är helt uppfylld av något, men så fort man ska förklara så låter det bara platt? Man har varit på en underbar semester eller träffat en ny kärlek som är svår att beskriva med ord. Så känner jag när jag ska förklara vad det var som hände i måndags. Jag kom till jobbet igår, fortfarande bubblande och speedad, nästan lite berusad, trots att jag bara drack ett glas vin kvällen innan. Snubblade på orden och tror inte alls jag lyckades förmedla vad jag varit med om.

”Först var vi 40 personer instängda i en bur och pratade oavbrutet, från sju på morgonen när vi träffades, till klockan 17 när det var klart och då gick jag vidare till edcamp, där det var en massa andra människor som satt runt bord och pratade i ytterligare fyra timmar.” ”Jaha? Men vad gjorde ni där då? Vad gick det ut på?” ”Vi pratade en himla massa skola.”

Den klickbara bilden är lånad från The Cage

I the cage försökte vi komma fram med konkreta förslag på hur man kan förändra arbetssätt i skolan, utifrån olika agitatorers uppdrag. Det lyckades ibland och ibland inte. Diskussionerna var dock alltid lika spännande. Jag hade personligen hoppats på mer synligt resultat från the cage, mest för att omgivningen skulle få ta del av alla briljanta tankar som det blixtrade av därinne. Troligtvis är den osynliga effekten väldigt mycket större. Alla vi som var med, går nu tillbaka till våra skolor, fyllda av idéer och inspiration. För min del gick jag därifrån med en förnyad kraft och en nyförälskelse i läraryrket. Det kommer säkerligen komma mina elever, och förhoppningsvis även mina kollegor, til gagn. Vi behöver positiv energi i skolan, för att orka med alla våra arbetsuppgifter och måsten.

edcamp, dit jag begav mig efter the cage, var samtalen minst lika givande. Så enkelt, så genialt. Olika bord, olika ämnen. Lärare och andra intresserade som möts och utbyter tankar. Det behövs och det ger väldigt mycket. I vissa fall konkreta undervisningsmetoder, i vissa fall bara nya tankar att ha med sig i livet.

Edcamp Stockholm ritat av Karin Nygårds

Klickbar bild lånad av Pedagog Stockholm

När jag började ta del av det nätbaserade lärarrummet tidigt i somras, slogs jag av den häftiga insikten om hur många bra och inspirerande lärare det finns runt om i landet. Via facebook, twitter och bloggar började jag ta del av dessa kloka lärares kunskap och energi. Jag blev så uppfylld att jag ville börja jobba direkt igen, trots att jag nyss gått på sommarlov. Det ironiska i det hela är att en av de mest inspirerande personerna som jag hittade på nätet, var min före detta kollega, Anna Kaya. Vi har alltså gått och harvat på samma skola i flera år, utan att jag upptäckt hennes storhet. Det är ett både hemskt och underbart exempel. Visst är det skamligt att vi inte lyckades hitta varandra under tiden vi fysiskt gick i samma lokaler, men visst är det underbart att veta att de där härliga människorna vi letar efter, faktiskt kan sitta i rummet bredvid, utan att vi vet om det? Jag tycker att det är ett bra exempel på att vi måste hitta forum där vi kan mötas och prata om DE FETA FRÅGORNA som Körling säger. Nätet erbjuder en mängd sådana arenor, edcamp och the cage är fysiska exempel på detsamma.

Storheten med the cage för min del, var mixen av folk och input utifrån. Vi måste bjuda in omvärlden och ta del av vad andra kloka människor tänker. Eftersom vi rustar eleverna för att klara sig i världen utanför, kan det ju vara klokt att ha ett hum om vad som händer där ute.

Storheten med edcamp var enkelheten och friheten. Vi pratar om det vi vill och det som ger oss något. Det var en viktig aspekt av okonferensen, att om diskussionen inte berörde, så var det bara att gå därifrån.

Klickbar bild lånad av Pedagog Stockholm

Storheten med hela upplevelsen för min del, är alla möten och den energi som de nya kontakterna gett mig. Vi måste fortsätta träffas; på nätet, på egna skolan, på edcamps och i nya burar. Tillsammans gör vi skolan bättre, det är jag övertygad om.

/Karin Nygårds

7 Comments

Filed under Kompetensutveckling, Kreativitet, lärare, motivation, Skolutveckling

7 Responses to After cage/after edcamp

  1. Tack Karin för att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter av The Cage och Edcamp Stockholm. Jag hoppas verkligen att vi kan göra om detta snart igen för jag håller med dig, tillsammans gör vi skolan bättre!

    • Karin Nygårds

      Tack för att jag fick möjligheten! Extra fint att du fick med en bild på mig från Edcamp. Jag ser så härligt koncentrerad ut, efter sisådär 12 timmars diskussioner.

  2. Pingback: Bloggat om Edcamp Stockholm | Edcamp Stockholm

  3. Cecilia Bengtsson

    Tack för rapporten från #thecage och edcamp, jag hade inte möjlighet att delta och uppskattar att få ta del av det som hände. Och jag håller med om att mötas, samtala och ventilera frågor och feta frgåor ger energi – mer sådant tillsammans.

  4. Pingback: Nätkollegor! Mitt utvidgade lärarkollegium! Vi klassreser! | Anne-Marie Körling

  5. Karin Nygårds

    På förekommen anledning vill jag bara påpeka att det är jag som gjort bägge illustrationerna i inlägget :)

  6. Pingback: Pedagogiskt café | Niklas Östlund

Kommentera