Edcamp avstamp

Vad händer om man samlar 70-talet personer intresserade av skolutveckling i några timmar en kväll? Om programmet som erbjuds består i en tom tavla med tre gånger sex rutor? Inga förbestämda talare, ämnen eller seminarieledare, bara en allmän inbjudan som gått ut främst i olika sociala medier, en lokal, sex stycken bord samt en enkel bar.

Edcamptavlan - bild lånad av Pedagog Stockholm

Ja, det kan verkligen lyfta! Från det att Anna Kaya hälsade välkommen till EdCamp och helt kort förklarat bakgrunden fylldes tavlan snabbt med sex olika ämnen att diskutera. Det kan tänkas att de fylldes av de sex av deltagarna som brann mest för sina frågor då de var snabbast fram, oavsett så blev det sex olika frågor kring sex olika bord för övriga att välja bland.

Här en film från PedagogStockholm som fångar det hela väl.

Diskussionerna runt borden var mycket engagerade och innerliga. Om man märkte att ämnet/frågan/gruppen trots allt inte tillförde något så bytte man helt enkelt grupp. Det gäller ju att ta ansvar för sin tid och sitt engagemang, ger det ingenting har man ett ansvar att byta. I diskussionerna fick naturligtvis också var och en plats att bidra utifrån sin utgångspunkt. Det blev verkligen ett samtal, där vi talade samman. Inte ryggdunkande, inte härskande, utan ett faktiskt samtal i syfte att konstruktivt vända och vrida på en fråga. Jag är övertygad om att samtliga lämnade samtliga bord något klokare fyrtiofem minuter senare.

bild lånad av Pedagog Stockholm

Helena Sjöberg, Magnus Blixt och Anna Kaya minglar - bild lånad av Pedagog Stockholm

Då var det dags för mingel, en nog så viktig funktion. Med på ”okonferensen” (varför det nu kallas så, det är ju samma syfte, mål och inramning som andra konferenser även om själva agendametoden är något mer konstruktiv) var främst lärare, men även några från Skolverket, några engagerade konsulter, PedagogStockholm mfl. Många av dem hade jag diskuterat eller kommunicerat tidigare med på Twitter och då framförallt kanske på #Skolchatt, men väldigt få hade jag träffat i levandes livet innan.

bild lånad av Pedagog Stockholm

Sedan dags för nästa pass, med delvis nya ämnen. Även här hade varje deltagare en möjlighet att väcka den fråga man själv var intresserad av, respektive välja att ägna sin tid och kraft åt det som intresserade en. Sedan mingel igen och ett tredje pass. Då många hade haft en intensiv dag på Skolforum eller annat arbetsrelaterat tunnades leden ut något, men inte intensiteten och konstruktiviteten i diskussionerna. Jag önskar att mer av den kompetensutvecklingstid vi enligt avtal faktiskt har var lika konstruktiv och givande som denna måndagskväll – då skulle skolan utan tvekan få ett riktigt lyft!

Detta är förstås inte någon liten intern obskyr företeelse, utan den finns och växer över hela världen.  Jag är övertygad om att det kommer fler runtom landet framöver.

/Magnus Blixt som även skrivit om Edcamp Stockholm här och här.

4 Comments

Filed under Kompetensutveckling, Skolutveckling

4 Responses to Edcamp avstamp

  1. Tack Magnus för ditt inlägg. Jag uppskattar att ni är så många som nappade på den här Edcamp-idén så vi kunde göra något så här bra av den! Tack för att du deltog och tack för att vi får ta del av dina tankar efteråt.

  2. Pingback: Bloggat om Edcamp Stockholm | Edcamp Stockholm

  3. Pingback: (digital) kompetens? « Välkommen till verkligheten

  4. Pingback: Edcamp+TAB=sant | Teachers Across Borders Sweden

Kommentera