IT och musiken

Jag är musiklärare och matematiklärare på Vimarskolan i Vimmerby. Musiklektionerna är en gång i veckan i 60-minuters pass. Jag skulle inte klara mig utan IT i musiken. Jag tror att idag är det många lärare som använder olika IT-verktyg i musikämnet för det förefaller sig väldigt naturligt. Här är några valda bitar som jag har stor glädje av!

Ackordspel och sång

Förutom youtube och spotify finns det en guldruva av bra material på internet som både musiklärare och elever har nytta av.

Jag brukar använda mig att olika sidor med texter och ackord för att få fram låtar snabbt efter elevernas önskemål. Tyvärr stämmer inte alla ackorden men det går ändå fortare att granska ett färdigt dokument istället för att börja från början. Några sidor som jag använder mycket är Ultimate guitar, Megachords och 911tabs. Den senaste är en samlingssida med sökmotor för flera olika sidor. Det fungerar även bra att via Google skriva låtens namn + ”chords” efter.

Melodispel

Melodispel ingår i det centrala innehållet i kursplanen och då kommer Songsterr väl till användning. Jag har gjort en instruktionsfilm om hur songsterr fungerar. Sidan är mest lämplig för gitarrspel efter tabulatur.

Skapande

IT är ett fantastiskt verktyg i skapande! Jag liksom många andra har helklass i musik med ca 25 elever i varje klass och skapa musik och hjälpa elever kan vara svårt. Jag använder mig av digital inspelningsutrustning, inspelningsprogram på dator och webbaserade inspelningsprogram. Det webbaserade inspelningsprogrammet är ganska nytt och finns även som gratisversion så att man kan prova på. Det är ett svenskt program för enkelt musikskapande. www.soundation.com är skapat av tre killar i Stockholm och allt material som man gör sparas på en webbserver. Man kan även spara ner sin ljudfil. Programmet bygger på loopar av olika ljud och instrument som finns färdiga. Detta kan vara till hjälp för elever som tycker att det är svårt att skapa egen musik.

Musikhistoria

Även inom musikhistorian använder jag mig av internet vid alla genomgångar. Jag har lagt upp ett stödmaterial för den ”klassiska” musikhistorian eftersom det är många elever som tycker att det är svårt och mycket nytt. Stödmaterialet innehåller stödpunkter, korta filmklipp (gjorda av alias ”klassisk musik” på Youtube) samt upplästa ljudfiler som eleven även kan ladda ner till sin telefon..

Stämma instrument

Idag finns det inget behov för en elev att köpa en stämapparat. Det finns stämapparat (gratis) som man kan ha i sin dator www.aptuner.com eller kan man ladda ner en app till mobilen. Jag använder själv en android-telefon och Gibsons gratis stämapparat. Sök på ”tuner Gibson” Den innehåller både ackordbilder för gitarr och stämapparat.

Notskrift

Det finns notskriftsprogram helt gratis som är webbaserat. Ofta kan det vara problem på skolor med att få program installerade och då underlättar det med webbaserade program. Noteflight är ett fungerande program som man kan ha nytta av ibland.

Idag är det ungefär hälften av eleverna som har en smartphone på skolan och antalet nyttiga mobilappar ökar stadigt. Det går helt enkelt inte att vara utan IT som verktyg i musiken!

/MartinSnickars som även bloggar på Musikande

4 Comments

Filed under IKT, Kreativitet, Musik, Praktisk-estetiska ämnen

4 Responses to IT och musiken

  1. Magdalena Theren

    Jag undervisar i musik i från klass 1-6, jag arbetar mycket med ljudinspelningar i Audacity där de kan leka med sin röst och framförallt lära sig att höra sin röst.
    Mulitmediabyråns musikpussel är fantastiska att själva skapa egna musikupplevelser. De kan man sedan lägga till film och foto för att skapa en upplevelse och se vad ljudeffekter skapar till sina bilder..Har man sedan möjlighet att jobba i Creaza ( ett program där man skapar film, ljud serier… ) finns på multimediabyrån för den som vill se mer. / Magdalena
    Kungälv.

  2. Pingback: (digital) kompetens? « Välkommen till verkligheten

  3. Pingback: IT och musik – tips på Skollyftet « IKT-Lerum

Kommentera