Tema Nobelpriset

Karin Nygårds inspirerar oss med att berätta om Tema Nobelpriset som hon arbetat med:

Kanske lite i senaste laget för i år, men jag kan verkligen rekommendera att jobba med Nobelpriset som tema. Jag gör det för andra gången nu och det är lika kul som sist.

Bägge gångerna har jag jobbat med år 3. Förra gången var temat en följd av ett naturvetenskapsintresse i klassen, och mycket kretsade kring själva upptäckterna. I år ramlade jag tillbaka till klassen efter en lång sjukskrivning och fick köra en intensiv temavecka där fokus har hamnat på svenskan. Med Tomas Tranströmer som nobelpristagare kunde det knappast bli ett annat fokus.

Vi har haft underbara lektioner varje dag. Mina elever överraskar hela tiden med sitt intresse och engagemang. Tänk att gamla gubbar kan väcka sånt intresse.

Jag inledde temat med att göra alunkristaller och berätta om Dan Schechtmans kvasikristaller. Det fina med hans historia är att han blev misstrodd men stod på sig. Viktig lärdom!

Nästa steg var att göra dem sugna på uppfinningar. Vi såg ett program som heter Hela apparaten. Lite svårt, men ändå inspirerande. Eleverna fick i uppgift i skrivläxa att hitta på en egen uppfinning/upptäckt. Resultaten är helt otroliga. Flera gjorde egna modeller, trots att det inte ingick i uppgiften.

En morgon började jag med lite högläsning om Alfred Nobel. Tänkte mig en kvart kanske men eleverna ville höra ALLT! Slutade med att jag läste i 40 minuter. Nu vill barnen ha Nobelboken som tystläsningsbok.

Jag presenterade Tomas Tranströmer och hans dikter. Vi läste dikter av honom och diskuterade vad de kan handla om. De öppna svaren är så härliga. Det finns ju inget fel.

Nästa steg var att de fick skriva egna dikter, inspirerade av Tranströmer. De provade på Haiku och de lånade form och formuleringar. Ljuvlig poesi uppstod!

Igår fick eleverna måla metaforer. Jag hade skrivit ut en hel massa som de fick välja mellan. Svårt, men bilderna blev läckra. Det blev uppenbart hur olika man kan tänka. Grå marker blev till exempel grå spelmarker. Det tog ett tag innan jag fattade den bilden kan jag säga.

Idag står berättande på schemat. Några ska gå till tvåorna och berätta om Nobelpriset för dem, så att de vet vad det är när de kommer på vår nobelfest på fredag. Som läsläxa har alla fått en varsin gammal nobelpristagare att läsa och lära sig berätta om. I grupper om fyra-fem får de sedan berätta för varandra om vad de lärt sig. Det blir spännande att se hur det går. Med förra klassen var det en hit. Det är så tacksamt att nivågruppera, för en enklare text kan vara lika spännande att berätta om, som en svårare och det märks inte i redovisningen.

På fredag har vi en liten nobelfest. Den här gången blir det bara mingel med tvåorna och treorna i vårt arbetslag. En av rektorerna kommer förbi också har hon lovat. Troligtvis blir det någon slags prisutdelning. Med förra klassen hade vi mer tid och själva festen blev större. Med sva-elever blev det ett utmärkt tillfälle att jobba med hur en svensk middag går till. Vett och etikett gick vi igenom och under en tid var det extra kul att äta lunch med alla välartade barn. Vår fest var en lunch med inbjudna gäster från expeditionen. Rektor fick dela ut de olika priserna och allt var väldigt högtidligt och fint. Hur det blir nu på fredag återstår att se, men eftersom hela arbetet hittills varit så bra, så spelar det nästan ingen roll.

Hälsningar

Karin Nygårds, Sjöstadsskolan i Stockholm

2 Comments

Filed under NO, Skolutveckling, Svenska/Sv som andraspråk

2 Responses to Tema Nobelpriset

  1. Åh, så spännande! Du måste berätta om fredagen, hade ni Nobelfest? Och berätta sedan om vad eleverna hade för tankar om den riktiga Nobelfesten.

    Härligt tema!

  2. Pingback: Japansk utvärdering | Skollyftet

Kommentera