Ogoola – poesi i språkundervisningen

Skollyftet fick ett intressant mail med en intressant förfrågan.

Svensk poesi i diktspel från Japan

Undervisningen i svenska som modersmål är viktig. Lika viktig som undervisningen i svenska som andraspråk. Jag kommer från Tokyo och har lärt mig svenska som andraspråk här i Sverige. Där saknades något: den svenska poesin! Jag har nu förstått att den nya läroplanen saknar svensk poesi som inlärningsmål, men ändå vill jag utveckla språkundervisningen med just – poesi!

Jag menar att det går att utveckla språkundervisningen med ett kortspel om dikter som verktyg, så jag har tagit fram en prototyp som bygger på ett traditionellt japanskt diktspel, kallat Ogura Hyakuninisshu. Spelet är jättepopulärt i Japan sedan över 300 år. Prototypen, som jag kallar Ogoola, är den första västerländska version av spelet, med dikter på svenska. Stina Ekblad har valt ut de 50 klassiska, vackra diktcitaten från sin samling av nära 300 dikter i antologin DIKT 1598-1939.

Diktspelet är ett slags kortspel eller memory-spel som fungerar för gammal och ung, med eller utan förkunskaper i poesi. Det kan leda till nya upptäckter bland poeter och dikter på svenska, samtidigt som det är roligt att spela. Det kan också vara ett bra sätt för ungdomar som inte har svenska som fullgott modersmål att träna sin svenska.

Nu söker jag i första hand poesiintresserade lärare som vill vara med och testa/utveckla spelet som läromedel under vårterminen. Det vore toppen om några kunde vara med och diskutera sina erfarenheter vid Skolforum 2012.

Där hoppas jag vi kan ha ett skolmästerskap med Ogoola på scen och skådespelare som gör vackra diktläsningar. Stina Ekblad kommer i alla fall att vara en av dem. Drömmen är att vi har både elever och lärare från olika skolor med i en tävling. Vågar du bli en av pionjärerna?

Jag hjälper dig gärna att komma igång. Kanske jag kan komma till din skola för att berätta, visa och spela tillsammans med er? Då kan vi också diskutera hur spelet bäst kan användas i språkundervisningen.

Men först måste vi få kontakt. Hör av dig till mig med synpunkter frågor eller förslag!

Aya Hasegawa-Feurst,
Lärare i engelska från Sophia University i Tokyo.

Vill du läsa mer, klicka på länken eller bilden nedan. www.ogoola.se

 

4 Comments

Filed under Kreativitet, Praktisk-estetiska ämnen, Språkutveckling

4 Responses to Ogoola – poesi i språkundervisningen

  1. Pingback: Skollyftet | ogoola

  2. Pingback: Svenska Akademiens Svensklärarpris 2011 | ogoola

  3. Pingback: Skollyftet – artikel:Ogoola poesi i språkundervisningen | ogoola

  4. Monica

    Oh, jag vill så GÄRNA vara med och testa. Jobbar själv mycket med poesi i undervisningen och får vara med om skimmer och glädjefnatt i elevernas ögon i poesiandet!
    Glada hälsningar Monica

Kommentera