Spelifierad undervisning

Ett begrepp som vinner alltmer mark är begreppet ”gamification”. Det dyker också upp i skolvärlden då man talar om spelifierad undervisning. En högst suspekt benämning kanske kan tyckas. Jag själv tillhör en av de pedagoger vars tankevärld till stor del upptas av detta begrepp. Vad innebär det att spelifiera sin undervisning? Hur gör man? Vad ska det va bra för?

I boken Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World menar Jane McGonigal att vi idag ser en massflykt in i spelvärldar. Hon hävdar att spel erbjuder belöningar som man inte kan få ut av verkligheten. Lösningen skulle då kunna vara att ”laga” verkligheten genom att erbjuda belöningar på samma sätt som spel. För att kunna se någon nytta med det antar jag att det är bra att börja med att försöka förstå om spel har något mer att erbjuda oss än ren rekreation. Kan man lära sig något av spel?

Jane McGonigal har identifierat fyra färdigheter, eller kompetenser, som gamers utvecklar genom att spela spel som, exempelvis, World of Warcraft. Hon kallar dessa kompetenser ”Blissful Productivity”, ”Epic Meaning”, ”Social Fabric” och ”Urgent Optimism”. Jag erbjuder en förklaring och en egenhändigt konstruerad översättning till dessa.

”Blissful productivity” – Frivilllig produktivitet

Begreppet handlar i sin kärna om att vi är lyckigare när vi får arbeta hårt med en självpåtagen uppgift än när vi ”gör ingenting”. Jag utgår ifrån att alla som läser detta någon gång har upplevt det ”flow” man lätt hamnar i när man får syssla med en frivilligt vald uppgift.

”Urgent optimism” – Akut optimism

Extrem självmotivation. Detta begrepp handlar om viljan att ge sig i kast med en utmaning i kombination med en tro på att man faktiskt har en chans att lyckas. Spel är bra på att erbjuda oss utmaningar som vi tror oss klara av och inte blir en omöjlig uppgift. Visst finns det såklart exempel på spel som blir alldeles för svåra men på det stora hela klarar speldesigners av att ge oss en uppgift med rätt svårighet.

”Social fabric” – Social struktur

Gamers är bra på att skapa sociala strukturer. Man umgås på många olika sätt i olika spel. Det finns gillen där man finner en varierad mängd människor som ofta arbetar mot samma mål. I World of Warcraft finns det många gillen som består av 200 – 250 individer som alla kämpar mot samma mål. Vilka organisationskunskaper det krävs för att klara det. Det finns också sociala strukturer som mer liknar idrottslag inom e-sport grenen. För de allra flesta handlar det troligtvis mest om att göra något tillsammans med andra. I detta begrepp finns också en stor del tillit. För att spela spel med någon innebär i grunden att man skapar ett tillitsband till varandra.

”Epic meaning” – Episk innebörd

Mycket av det som en gamer gör i spelet motiveras av en stark drift att ”spela roll”, att betyda något. Att helt enkelt ha en del i en berättelse som är mycket större än bara en själv.

Jag tänker mig att om det går att applicera dessa fyra begrepp på undervisningen, kopplat till system för snabb återkoppling och bedömning så har man spelifierat sin undervisning. Att erbjuda elever utmaningar som de själva har en möjlighet att välja eller vara med att forma; att erbjuda utmaningar som är svåra men aldrig omöjliga; att göra saker tillsammans och lära sig lita på sig själv och varandra; samt att ha ett forum där det man gjort kan visas upp som en del av något större.

Kanske hjälper mina funderingar till att öppna någons ögon för ett annorlunda sätt att jobba, kanske slår jag in många öppna dörrar. Men jag tror att i vårt alltmer mediadrivna samhälle skulle detta koncept vara ett bra komplement i en väl fungerande skola.

/Kenth Sundlöf

Skollyftet vill i samband med detta inlägg även länka till den förstudie som pågår när det gäller spelifierat lärande och hur man kan dra nytta av spelkulturen i skolans värld.

6 Comments

Filed under inspiration, Skolutveckling, spelifierad undervisning

6 Responses to Spelifierad undervisning

  1. Intressant genomgång, det känns som att det här kan bli nästa trend som vi måste ta ställning till på vilket sätt det blir ett positivt tillskott till vår arsenal. Det känns väldigt trendigt.

  2. Pingback: Spelifierat lärande « Fredriks blogg

  3. Pingback: Svensk politik och skolan i bloggosfären « Fredriks blogg

  4. Pingback: Andra bloggar om spel och spelifiering i skolan » Pleiad - pedagogiska spelvärldar

  5. Pingback: Gamification | Pearltrees

  6. Pingback: Gamification | Pearltrees

Kommentera