Undervisa med Google Earth

Alla undervisningsämnen berör världen.[1] Oberoende om det handlar om skönlitterära karaktärer, religiösa myter, historiska skeenden, statististik, geometri, globalisering, idéers spridning, medellivslängd, filosofers biografi eller varifrån varor kommer till den lokala ICA-butiken.

Vidare tror jag att undervisning i regel vinner på att ämnet levandegörs. Och att elever själva får utforska; ta reda på.

Det är därför jag vill prata lite om Google Earth.

Ni har säkert alla kollat upp er hemgata ifrån ovan via GEarth eller Google maps. Eller, inför en resa, kikat på hur det ser ut vid destinationen. De mer nyfikna och äventyrliga har säkerligen testat GEarths 3D-byggnader och liknande.

Men visste ni att ni kan lägga till egna lager? Skapa eget material ni visar i Google Earth? Eller, ännu bättre, bädda in dylik information på sidor — i It’s Learning eller liknande, digitala lärmiljöer? Kanske lägga in geotaggade bilder i en virtuell fotosafari?

Nedanstående är ett exempel jag gjorde för islamundervisningen (KML). (Obs: den ser än bättre ut ifall du har Google Earth Plugin installerad (Win/OSX)!)



Att visa något liknande för eleverna medför (än så länge) ett mått av “wow-faktor”. Något jag tycker man ska ta vara på. Utnyttja. Sannolikheten är att de finner det rätt häftigt, redan bara att ta del av en dylik presentation. Och därmed i högre utsträckning tar informationen till sig. (Jo. Jag tror det. Tror de även minns innehållet bättre, inte bara utförandet.) Om du dessutom gör det möjligt för dem att själva utforska kartan[2] blir det något ändå roligare. Ändå bättre, inlärningsmässigt. De kan själva vrida och vända på globen — som du kan, ovan. De kan zooma in; ut. Klicka och läsa.

Här är ett annat exempel. Ladda ner den här KMZ-filen jag gjort: “Hajj, en översikt” och öppna i Google Earth. De enskilda platsmärkena innehåller bilder och information; klicka på dem så får du se. Jag kan använda den inspelade “turen” till att visa under lektion — och de kan upprepa denna, hemma. De kan klicka och läsa, se. Igen: själva utforska.

Att låta eleverna själva skapa ett innehåll är också möjligt. Ett enkelt innehåll med platsmärken och textinformation är gjort i ett nafs. En uppgift var de ska placera ut viktiga skeenden ifrån Andra Världskriget? Platser Leopold Bloom besöker i Dublin? Ställen Odysseus reste till? Nämna arter av sötvattensfiskar i relevanta vattendrag? Eller varför inte utforska matematik?

Möjligheterna begränsas bara av fantasin. Ja, vi behöver inte ens hålla oss till jorden![3]

Jag är inte den enda läraren som fascinerats av programmet och dess användningsområden. Det finns ett otal exempel runtomkring på nätet — just av uttryckligen undervisningsexempel, och -innehåll. Jag har samlat en lista här. Och även lagt ut, fritt tillgängligt, det material jag själv skapat på sidan Undervisa med Google Earth. På samma ställe har jag även skrivit ihop några anvisningar, t ex om hur man bäddar in material, som det tidigare exemplet, och det nedan.

Låt mig avsluta med ännu ett exempel; det är som sagt det egna görandet, att själv se, som är en del av grejen. Den här gången får ni se ett helt världsomspännande lager i Google Earth, av kfarq (KML). Klicka på enskilda länder för att se förväntad livslängd; “grönare land” indikerar längre medellivslängd; “rödare” innebär kortare.



Så. Det var allt från mig. Ifall ni blev entusiasmerade, och vill gå vidare så titta på redan tillgängligt material. Få idéer. Nyttja det befintliga innehållet — och skapa eget! Har ni GEarth-innehåll, och skulle vilja dela med er av materialet till andra, så hör av er! Att “Undervisa med Google Earth” skulle växa till något mer än ett enmansprojekt vore inget annat än glädjande!

Kristian Niemi,
lärare i religion och filosofi

Twitter : @krissen

Mera : about.me/krissen
Google Earth materialet : http://j.mp/GearthISkolan



[1] Och gör de inte det så kanske man borde fundera på hur man skulle kunna rätta till saken.

[2] Antingen genom att (a) bädda in kartan på webbsida, som i exemplet “Arabiens grannar” ovan, eller genom att delge dem KML-filen så de kan (b) öppna den i Google Earth på egen dator, som i exemplet “Hajj”, ovan. En fördel med (a) är att mycket av GEarths finesser då är bortskalade. Det enda som syns är den interaktiva globen och ditt material. Inte sökruta för den egna gatan; inte Wikipedia-artiklar; inga foton från användare o s v. Inget som distraherar, utan bara det du valt ska vara synligt.

[3] Se t ex “Solar System in Motion”, “Where is Hubble?”, eller något annat, himmelsrelaterat innehåll.

4 Comments

Filed under IKT, Skolutveckling, SO

4 Responses to Undervisa med Google Earth

  1. Nämner det i texten, men tål att upprepas : de inbäddade kartorna ovan ser mycket bättre ut om ni först installerar Google Earth Plugin.

    Då syns de som ”3D-kartor” (gearth) istället för ”2D-kartor” (gmaps). Alltså så här: [första exemplet; "Arabiens" grannar], [andra exemplet; Life expectancy].

  2. Pingback: Visualisera med digitala tidslinjer | Skollyftet

  3. Pingback: Therese Kvarntorp (tkvarnis) | Pearltrees

  4. krissen

    Google Earth plugin har flyttat till https://earth.google.com/plugin/

Kommentera