Nya Elevens Val

Jag är – utan att skryta (anti-jante) – väl insatt i den nya läroplanen – inte i detalj fast i ramarna och tänket. Kring Elevens Val har därför följande idé växt fram. I sin linda blev den också i tid sammansatt i ett sjok. Detta kan ha schematekniska fördelar fast annars egentligen inget jag tycker är av särskilt stor vikt.

Elevens val ska ju vara just elevens val. I tidig ålder med föräldrar/målsmän/andra vuxna till hjälp. Och det är Skolan som står för utbudet välkopplat till de ämnen som finns i vår Läroplan.

I tid är Elevens val satt till 382h/läsår åk 1-9 och detta är det Rektor som styr över. Det betyder att det måste finnas en samordnad och förmodligen reviderad timplan för varje enhet med det övergripande ansvaret för barn i åk 1-9.

382h av totalen 6665h är runt 6%. 900h av totalen 6665h är runt 13,5% – Gäller ämnet Svenska.

Det vill säga elevens val har barnen mycket tid av och vi behöver bruka allvar av den rent ut sagt – för Barnens skull som är uttråkade och för Sveriges skull för att vi ska behålla vår Välfärd.

Min idé: Ge 70h till åk 1-3. Erbjud Svenska, Engelska, Kinesiska, Idrott, Bild, Musik, Kemi, Teknik. Och tänk Entreprenöriellt och arbeta gärna tillsammans. Barnen får välja (med vuxenstöd i denna ålder) och ska hinna med sex av dessa val under sin tid i åk 1-3. Ge 152h till åk 4-6. Erbjud Svenska, Engelska, Historia, Fysik, Biologi, Slöjd, Hemkunskap, Idrott. Och tänk Entreprenöriellt och arbeta gärna tillsammans. Barnen väljer själva (helt och hållet – undantaget om åtgärdsprogram föreligger) och ska hinna med sex av dessa under sin tid i åk 4-6. Sex val som undantagsvis får sammanfalla med val gjorda i åk 1-3.

Ge slutligen 160h till åk 7-9. Starta i åk 7 med att koppla företag till alla barnen. Företag i trakten/området och gör studiebesök. Skapa plattformar. Ge barnen av den här tiden information kring de val (Elevens framtidsval) de senare ska stå inför. Det vill säga först ett gymnasieval (eller hur det nu kommer se ut i Framtiden) och sedan vidarestudier. I åk 8 kan de vara med på företaget i alla fall under en veckas tid (Plussa på om er kommun har kvar PRAO). Och i åk 9 kanske de kan vara på företaget en sammanräknad skoltid längre än just Elevens valtiden. Det är då företagets krav i baskunskaper från de olika skolämnena som styr.

Oj – i den bästa av världar – tänker ni nu om ni inte har slutat läsa. Ja, jag vet jag simmar gärna iväg i drömmar – fast jag har tänkt i alla fall. Det går så klart att ha samma upplägg i åk 7-9 som i åk 1-3.

Alla ämnen är utbytbara att passa varje skolenhets möjligheter och tiderna är hämtade från min timplan gjord i somras – Timplan Nouvelle 2013. Den är bara ett embryo och inte ens diskuterad – vad jag vet.

Igenkännande. Bekräftelse och kanske en gnutta av – så kan vi göra! Det hoppas jag att jag har åstadkommit.

Vill ni samtala med mig finns jag på Twitter – @Qvittra. Jag har flera e-post t ex lnpa@skola.engelholm.se.

Tack!/Pernilla Larsson, pedagogisk Tänkare i symbios med Skolan

1 Comment

Filed under inspiration, Skolämnen, Skolutveckling

One Response to Nya Elevens Val

  1. Lite längre förklaring hur vårt upplägg ser ut:
    Vi är en 6-9 skola. Vi har har tre profiler: Innebandy, Fotboll och Media (Skoltidning). Dessa profilval gör elever och har en gång i veckan på fasta tider (halltider styr här – skoltidningen kan flexa lite vilket också är nödvändigt då uppdrag sällan låter sig utföras mellan ett fast klockslag, en gång i veckan).

    De som inte väljer en av våra profiler får istället Elevens Val-dagar. Det kan vara hel eller halvdagar under året där vi lägger ut dem som det passar verksamheten. Här styr vi upp olika aktiviteter som är kopplade till kursplaner. Det kan vara fotokurs, tidningsarbete, idrott på lek, teknikfördjupningar, mattestuga, bild, slöjd, musik…..Vi försöker hålla en dialog med eleverna vad de vill ha med i detta val. Sedan syr vi ihop det och utgår från deras val.

    Fördelarna är just att vi kan hålla god kvalité på ett par Profiler. Tidigare, då alla skulle välja samtidigt till samma pass, blev det många uttråkade elever som valde av tvång och hittade sällan till något de verkligen ville göra. Det blev svårjobbade lektioner. Det urvattnade de drivande elevernas engagemang. Naturligtvis är alla elever välkomna att byta till eller från dessa profiler (under ordnade former naturligtvis).

    Under EV-dagarna är naturligtvis profileleverna välkomna att delta i övriga aktiviteter. De får inte ledigt (Skolinspektionen är tydlig i att elever har rätt till rätt antal skoldagar). Däremot får de en förkortad dag med sitt vanliga profilval.

    Våra profiler har de senaste åren hållit hög klass. Skoltidningen har nominerats till Lilla Journalistpriset 2007, 2009 (dubbelt webb och tryck), 2011, 2012 (dubbelt här med), vårt innebandylag spelade till sig ett SM-silver 2011, samtidigt som fotbollskillarna kom fyra i SM. I våras förlorade fotbollslaget mot de som sedan vann SM. I år har vi stora förhoppningar på tjejernas fotbollslag.

    Jag vill gärna tro att det hänger ihop med att vi gör som vi gör.

Kommentera