Om Skollyftet

Välkommen till det utvidgade kollegiet!

Vi som jobbar i förskolan och skolan har världens bästa, och viktigaste, jobb. Vi har framtiden i våra händer och måste förvalta den väl. Därför vill vi tillsammans skapa den bästa skola vi kan tänka oss och Skollyftet är en del av detta.

Lära av och med varandra

Skollyftet är en samlingsplats för lärare och andra som verkar i, och för, skolan och förskolan. Skollyftets primära syfte är att bidra till en bättre och mer likvärdig skola genom att lyfta, ta tillvara och sprida de goda exempel och den samlade kompetens som redan finns bland lärare i Sverige idag. Tusentals lärare med olika bakgrunder, kompetenser och erfarenheter finns idag samlade i det utvidgade kollegiet, dvs nätverket av lärare i sociala medier, där Skollyftet är en av samlingsplatserna för lärarnas informella lärande.

Kollegiala samtal i det utvidgade kollegiet

Skollyftet bygger på kollegialt lärande där lärare med hjälp av sociala medier och digitala verktyg lär och utvecklas tillsammans, av och med varandra. I och med vårt utvidgade kollegium via sociala medier har en Dela-kultur vuxit fram och här kan man få inspiration och kraft  att våga prova sådant man annars kanske inte ens skulle veta fanns. Med hjälp av det utvidgade kollegiet kan vi möjliggöra för de viktiga pedagogiska, kollegiala samtalen som vi behöver för att utvecklas i vår profession men som vi inte alltid hinner med i vår vardag.

Att lyfta skolan

Det händer ofta att media visar upp en negativ, problemorienterad bild av den svenska skolan och vi vill med Skollyftet nyansera bilden och balansera debatten något samtidigt som vi vill vara en inspirationsplats för förskollärare, fritidspedagoger, lärare, rektorer, skolbibliotekarier och andra skolintresserade. På Skollyftet hittar du många goda exempel, alltifrån lyckade lektioner till större projekt som leder till högre måluppfyllelse och många intressanta debattinlägg.

Skollyftet är alla vi tillsammans

Skollyftet är du, jag och alla vi tillsammans och alla som vill är välkomna att bidra. För att publicera ett inlägg på Skollyftet.se går det bra att skicka inlägg via e-post: redaktion.skollyftet@gmail.com. Vill du hellre diskutera med det utvidgade kollegiet via sociala medier kan du följa Skollyftet på twitter och gilla oss på facebook. Du hittar även våra diskussioner under twitter-taggen #Skollyftet, vår facebook-grupp Skollyftet, och vår Google+grupp Skollyftet. Varje torsdag har vi #skolchatt på twitter mellan kl 20 och 21 och förskolechatt, #fskchatt, mellan kl 21 och 22. På måndagar kl 20-21 är det fritidspedagogchatt under taggen #fpchatt. Mer information om de alla olika #skolchatt som finns och hur det fungerar finns på vår Skolchatt-wiki.

Hur startade Skollyftet?

#Skollyftet startade på twitter i april 2011 som en motvikt till #skolraset, som sedermera fick namnet #skolgranskning, en livegranskning av den svenska skolan gjord av Aftonbladet men tanken att sätta ord på, och lyfta fram, det som är positivt i skolan har funnits länge. Skollyftets initiativtagare var bl a Anna Kaya, Eva Appelgren, Helena Sjöberg och vill du läsa mer om historien bakom Skollyftet finns en hel del att ta del av i inlägget vi skrev till Skollyftets 1 årsdag, 2012.

Välkommen att bidra till Skollyftet du också!

Kontakt

Du kan kontakta oss via e-post redaktion.skollyftet@gmail.com eller via Anna Kaya på twitter.

Skollyftet är partipolitiskt och fackförbundspoltiskt obundet och kommer så förbli. Skollyftet drivs helt ideellt.

13 Responses to Om Skollyftet

  1. Pingback: Följ och bidra på Skollyftet | braigt

  2. Lite störande att man inte hittar någon information om vem/vilka som startat detta initiativ, som i och för sig känns bra.

  3. Moni Sohlberg

    Äntligen! Vilket superbra initiativ!!! Hade man lyssnat på media hade man trott att hela skolan brakat åt fanders för länge sen :D

  4. Pingback: Skollyftet « metabolism

  5. Pingback: JMW Kommunikation » BEFRIAD ZON: När metoden överordnas innehållet

  6. Martin Eliasson

    Jag förväntar mig att skollyftet även lyfter saker som kan och bör förbättras i skolan. Om syftet är att lovsjunga status quo bidrar inte detta initiativ med mycket. Vi är väl alla överens om att det finns både bra och dåliga exempel? Att visa på hur det borde vara är bra, precis som att visa hur det inte borde vara. Då kan vi ju faktiskt förändra det som inte fungerar så att vi får en bättre skola där barnen lär sig för framtiden!

    Rekommenderar Zarembas artiklar i DN om den svenska skolan (med både bra och dåliga exempel).

  7. Jens Andersson

    ”Tjena Urban”
    Stegen är många för att ta sig från skolans läraringång till att nå min arbetsplats i andra änden av den långa korridoren. Hej, hur är det? Pigg och glad? Hallå! Hälsningsfraserna är många till mer eller mindre morgonpigga elever längs min korridorvandring. Ritualer som utspelar sig på någon sekund och är identiska från dag till annan. Att bli sedd om så bara för en liten stund är viktigt tror jag. Ibland lika mycket för eleven som för läraren. Efter en negativ upplevelse så kan en vandring i korridoren vara en källa till glädje genom positivt bemötande. Glädje smittar.
    Att inte följa skolans urgamla mössregel är ett ypperligt tillfälle för eleven att bli sedd av vuxen. En ritual. Det räcker att läraren tittar på eleven och nickar lätt så har kontakten skapats och mössan åker av. ”Jag har blivit sedd – jag finns”.
    Det är lätt att dra på smilbanden när jag tänker på två elever som vid varje tillfälle vi träffas utbrister ”Tjena Urban”. Jag svarar tillbaka på ett identiskt vis. Ingen av oss heter så, varken jag eller de två eleverna. Hur det började att vi kallar varandra så vet ingen av oss, men det ingår i min och deras vardag. En härlig sådan…=)

    Jens Andersson, Kumla
    (Lärare och medmänniska)

  8. Pingback: Att bli sedd | Skollyftet

  9. Pingback: Omvärldsbloggen » Blog Archive » Europa behöver en strategisk plan för it i skolan

Kommentera